memart94

عضو سایت
  • تعداد ارسال ها

    33
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

اعتبار در انجمن

2

درباره memart94

  • درجه
    تازه کار

اطلاعات تماس

  • Website URL
    http://www.esfahanpayamak.com/webDesign

اطلاعات شخصی

  • جنسیت
    نامشخص
  • آشنایی با وردپرس
    مبتدی
  • سطح برنامه نویسی
    مبتدی
  • آشنایی با طراحی
    مبتدی
  1. 2. فاصله سنج زمانی ( Intervalometer ) ایتروالمتر یا همان فاصله سنج زمانی مخصوص عکاسی وسیله‌ای است برای زدن شاتر به صورت خودکار که صدها و گاهی هزاران بار در فواصل زمانی مشخص شاتر را به‌کار می‌اندازد. در حقیقت این وسیله قلب عکاسی تایم لپس است. به جای این وسیله‌ می‌توان از نرم‌افزار‌های مخصوصی استفاده کرد که می‌تواند در خود دوربین، روی رایانه‌ی شما یا روی تلفن هوشمندتان باشد که بعدا به آن‌ها اشاره می‌کنیم. معمولا این وسیله قیمت نسبتا بالایی دارد پس توصیه می‌شود در صورتی که این نوع عکاسی برای شما جنبه‌ی تفننی دارد، از نرم‌افزارهای جایگزین استفاده کنید. 3. دوربین آیا دوربین در کیفیت عکاسی تایم لپس موثر است؟ بله. بهترین دوربین‌ها، دوربین‌های DSLR هستند. برای به دست آوردن کیفیت بی‌نظیر و بالای تایم لپس، حتی گرانترین و بزرگترین دوربین‌های فیلمبرداری از جمله‌ IMAX‌ نیز به خوبی دوربین‌‌‌های DSLR نیستند. با این دوربین‌ها می‌توانیم در حجمی کم با کیفیتی بالا به هر تنظیماتی که خواستیم برسیم. امکان اتصال دوریبن DSLR به تجهیزات مختلف، امکان نصب فیلتر‌های با کیفیت، باز بودن دستمان برای تنظیمات خاص و … از مزایای استفاده از دوربین‌های مورد نظر است. البته ناگفته نماند اگر دوربین حرفه‌ای ندارید یا نوع ارزان‌تر آن را دارید اصلا نگران نباشید چرا که تقریبا با هر وسیله‌ی دیجیتال عکاسی می‌توان تایم لپس‌های عالی گرفت. اگر نگران گران و پیشرفته‌ نبودن تجهیزاتتان هستید همیشه جمله‌ی معروف بروکس جنسن را به یاد آورید: ” بهترین عکاسان تاریخ تجهیزاتی ضعیف‌تر و قدیمی‌تر از شما داشته‌اند. “
  2. نیکلاس روملت، خالق پرتره‌هایی حماسی نیکلاس روملت، خالق پرتره‌هایی حماسی عکاسی از جمله رشته‌های هنری پر طرفدار است. در واقع این روزها به لطف تکنولوژی، هر کدام از ما به یک عکاس تبدیل شده‌ایم. اما دنیای عکاسان حرفه‌ای، لطف و صفای دیگری دارد. آنها دنیا را از زاویه‌ای دیگر نگریسته و مفاهیم را جامه‌ای نو می‌پوشانند. در ادامه به قلمرو یکی از آنها سفر خواهیم کرد.نیکلاس روملت (Nicholas Roemmelt)، عکاسی خوش ذوق و خستگی ناپذیر از کشور اتریش است که عمدتاً مناظر و چشم اندازهای حیات وحش را به تصویر می‌کشد. او اغلب کوله پشتی و دوربین خود را برداشته و در جستجوی سوژه‌های خاص، به اعماق طبیعت و سرزمین‌های بکر و رام نشده سفر می‌کند. اگرچه این عکاس 40 ساله بیشتر مواقع، چشم اندازی گسترده از محیط پیرامون خود را در قالب تصاویری به یادماندنی جادوانه کرده، اما گاهی نیز، خود به درون قاب تصویر پا گذاشته و خالق پرتره‌های حماسی بی‌نظیری می‌شود. ماحصل این ابتکار، خلق تصاویری جالب از عکاس با پس زمینه‌ای از آسمان ستاره باران یا مناظر بکر و زیبا است که حسی متفاوت و خاص را به بیننده انتقال می‌دهند. تصاویری زیبا که بد نیست شما هم همراه ما به تماشای آنها نشسته و از آن لذت ببرید. تصاویری که بی‌شک بعد از تماشای آنها، تا مدت‌ها ذهن‌تان را به خود مشغول خواهند کرد.
  3. راهنمای جامع عکاسی تایم لپس (بخش دوم: تجهیزات پایه) زمان. قالبی که انسان و هر موجود فیزیکی دیگری در آن محبوس است. نه به عقب باز خواهیم گشت، نه توقف خواهیم کرد و نه می توانیم خارج از قالب زمان به جلو برویم. اما سال‌هاست با پیشرفت فن آوری مخصوصا تصویربرداری ثابت و یا متحرک می‌توانیم تصاویر و اتفاقاتی که در گذشته رخ داده را امروز و در این لحظه ببینیم. گویی که زمان در لحظه‌ای که تصویر بردار آن را شکار کرده نقشی را برای ما به یادگار گذاشته. با به وجود آمدن فیلم‌برداری این عمل شکل تازه‌ای گرفت و انسان توانست با تصویر برداری با سرعت بالا و یا پایین، تصاویری ببیند که در قالب طبیعی زمان یا خیلی سریع بود یا آنقدر تدریجی و کند بود که چشم انسان قادر به تشخیص تغییرات نبود. در فیلم‌برداری غالبا جزئیات از دست می‌روند اما در شیوه‌ی نسبتا جدید عکاسی گاه گذشت (Time lapse ) خصوصا پس از شروع دنیای دیجیتال، امکان این به وجود آمد که فرآیندهایی که بخاطر کندی زمان زیادشان از چشم ما پنهانند ( مانند رشد یک گیاه، جزرو مد و یا طلوع و غروب خورشید ) با کیفیت و خلاقیت توصیف ناپذیری ثبت شوند. شرح اولیه‌ی تجهیزات پایه دراین بخش شرحی اولیه ‌بر تجهیزات پایه‌ی مورد نیاز خواهیم داشت. در مقاله‌هایی جداگانه شرحی کامل‌تر بر هر یک از تجهیزات تقدیم می‌شود. 1. سه پایه به دلیل روند بسیار طولانی عکاسی تایم لپس و سرعت شاتر که معمولا کم است، حتما لازم است دوربین در تمام زمان پروسه، ثابت و بدون کوچکترین حرکتی بماند. قطعا این مهم بدون استفاده از یک سه‌پایه‌ی محکم میسر نیست. خوشبختانه سه‌پایه‌های سنگین و فلزی قدیمی که در دنیای عکاسی به معنای قیمت کمتر است، برای این نوع عکاسی مناسب‌تر هستند. البته تجهیزات حرکتی مخصوصی برای این تکنیک به وجود آمده‌اند که با سرعت کم اما بسیار محکم و بدون لرزش دوربین را حرکت می‌دهند که کلیپ نهایی دارای Pan باشد. همان‌طور که گفته شد برای این تکنیک نیازی به سه‌پایه‌ی خاصی نیست فقط باید محکم و با ثبات باشد. حتی اگر سه‌پایه‌‌ی ارزانی دارید (تولیدات ارزانتر کشور دوست و برادر‌) اصلا نگران نباشید. با آویزان کردن یک وزنه‌ی ساده به نقطه‌ی ثقل پایین سه‌پایه یا حتی گذاشتن کیسه‌ی برنج بر روی پایه‌هایش! می‌توانید سه‌پایه‌ی مناسب خود را برای این کار داشته باشید.
  4. برنده ی شایستگی: رومانی، سرزمین افسانه‌ای جنگل سفید در نزدیکی روستای پِستِرا، رومانی. برنده ی شایستگی: ساکنان کوهستان جمع آوری سنتی یونجه در لهستان. هنوز هم بسیاری از بومیان از داس و چنگک برای این کار استفاده می کنند. برنده ی شایستگی: کرگدن های سفید شب پیش از گرفتن این عکس، عکاس تلاش بسیاری برای ثبت تصویر این گونه ی نادر کرد. اما صبح روز بعد در کمال تعجب کرگدن ها را در نزدیکی خود یافت و عکس آنها را ثبت کرد. پناهگاه کرگدن زیوا، اوگاندا.
  5. تثبیت دوربین و سه پایه همانطور که در ادامه اشاره خواهیم کرد برای این تکنیک حتما نیاز به یک سه‌پایه‌ی محکم یا تجهیزات نگه‌دارنده‌ی مخصوص این‌کار داریم. وقتی محل مورد نظر انتخاب شد سه پایه را تنظیم می‌کنیم و دوربین را روی آن محکم می‌کنیم. بهتر است در کنار دوربین محلی برای استقرار خودمان پیدا کنیم و البته تجهیزات را جایی بگذاریم که از لرزش در اثر باد یا تردد در امان باشد. انجام تنظیمات و شروع عکاسی با انجام گام‌های قبلی، حال زمان تنظیم دوربین و عکاسی فرا رسیده است. گاهی لازم است در ساعات مختلف روز تنظیمات تغییر کنند که این مهم به صورت خودکار با کمک تجهیزاتی که توضیح خواهیم داد انجام‌پذیر است. ویرایش تصاویر وقتی عکاسی تمام شد و به خانه یا محل کار خود بازگشتیم نوبت ویرایش تصاویر می‌رسد. به دلیل زیاد بودن تعداد عکس‌ها قطعا نمی‌خواهیم تک تک روی آنها کار کنیم. راه آسان ما استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش گروهی یا Batch است. برای نمونه Adobe Raw Batch تبدیل تصاویر به ویدیو در مرحله‌ی آخر که البته مرحله‌ی مهمی است، با استفاده از نرم‌افزار‌های ویرایش فیلم از جمله ‌Adobe Premiere و یا حتی نرم افزارهای ساده‌ای مثل Movie maker عکس‌ها را پشت سر هم قرار می‌دهیم سپس در صورت نیاز به آن موزیک اضافه‌ می‌کنیم. در مقاله‌ی بعدی از این سری با تجهیزات لازم و مفید برای عکاسی تایم لپس آشنا خواهید شد.
  6. - از موضوع خود در بازه‌های نوری متفاوت عکس بگیرید زمان‌های مورد علاقه من برای عکاسی در یک شبانه‌روز، طلوع و غروب آفتاب و زیر ستارگان است. هر کدام از آنها نور و حس‌های متفاوتی به عکس‌ها می دهند.قصد داشتم در این زمان‌های مختلف عکس‌هایی از جزیره اس‍پیریتِ(Spirit Island) پارک ملی جَسپر(Jasper) در آلبرتای کانادا بگیرم. من و چند تن از دوستانم سپتامبر گذشته ۷.۵ مایل از دریاچه مِلاین(Maligne) را قایق سواری کردیم. بعد از کلی پارو زدن خسته کننده، به آنجا رسیدیم و چون می‌دانستم زمان کمی داریم، به سرعت عکاسی از غروب آفتاب را شروع کردیم. سپس کمپی کوچک برپا کردیم، سه‌پایه‌ها را بیرون آورده و برای تاریکی آماده شدیم. زمانی که ستاره‌ها بیرون آمدند، ما در بین هیبت و درخشندگی آنها و آسمان زیبا بودیم. من دوربینم را روی سه‌پایه قفل کردم و اکسپوژر(Exposure) دوربین را بر روی ۱۵ تنظیم کردم (برای اطمینان از اینکه ستاره ها درخشان بمانند). دیافراگم را روی f/4 و ISO را روی ۴۰۰ گذاشتم. من عکس زیادی از جزیره اس‍پیریت در شب ندیده بودم، پس می‌دانستم باید از زوایای مختلفی عکس بگیرم. تمام شب، غرق عکاسی بودم. فرصت کمی برای خواب داشتم، برای از دست ندادن فرصت عکاسی از طلوع خورشید مجبور بودم زود بیدار شوم. مثل روز قبل، طلوع خورشید من را غرق خود کرده بود.قطعا این جزیره از زیباترین مناظر بوده و من شبی را که آنجا گذراندیم برای مدت‌ها به خاطر خواهم سپرد تا دوباره به آنجا برگردم.
  7. راهنمای جامع عکاسی تایم لپس (بخش اول) زمان؛ قالبی که انسان و هر موجود فیزیکی دیگری در آن محبوس است. نه به عقب باز خواهیم گشت، نه توقف خواهیم کرد و نه می‌توانیم خارج از قالب زمان به جلو حرکت کنیم. اما سال‌هاست با پیشرفت فناوری مخصوصا تصویربرداری ثابت یا متحرک می‌توانیم تصاویر و اتفاقاتی که در گذشته رخ داده را امروز و در این لحظه ببینیم. گویی که زمان در لحظه‌ای که تصویر بردار آن را شکار کرده نقشی را برای ما به یادگار گذاشته است. با به وجود آمدن فیلم‌برداری این عمل شکل تازه‌ای گرفت و انسان توانست با تصویر برداری با سرعت بالا یا پایین، تصاویری ببیند که در قالب طبیعی زمان یا خیلی سریع بود یا آنقدر تدریجی و کند بود که چشم انسان قادر به تشخیص تغییرات نبود. در فیلم‌برداری غالبا جزئیات از دست می‌روند اما در شیوه‌ی نسبتا جدید عکاسی گاه گذشت (Time lapse) خصوصا پس از شروع دنیای دیجیتال، امکان این به وجود آمد که فرآیندهایی که بخاطر کندی زمان زیادشان از چشم ما پنهان هستند (مانند رشد یک گیاه، جزرو مد یا طلوع و غروب خورشید) با کیفیت و خلاقیت توصیف ناپذیری ثبت شوند. پ.ن: این تکنیک تازگی به گاه-‌گذشت ترجمه شده که به دلیل عمومیت نیافتن آن و لزوم استفاده از تجهیزات و نرم‌افزارهای انگلیسی زبان توسط هنرمندان، ما با نام “تایم لپس” از آن یاد خواهیم کرد. بخش اول: شرح عمومی تکنیک و روند کار تصویر برداری تایم لپس چیست؟ تایم لپس شامل تکنیکی از عکاسی می‌شود که در آن هر فریم ویدیویی که به دست آمده در زمانی بسیار طولانی‌تر از زمان عادی فرمت‌های ضبط ویدیو ثبت شده‌اند. برای مثال اگر در یک فرمت ویدیویی در هر ثانیه ۳۰ فریم ثبت شود، همه‌ی این فریم‌ها باید حتما با فاصله‌ی کم در همان ۱ ثانیه ثبت شوند. اما در عکاسی تایم لپس بین هر فریم بسته به پروژه و سوژه می‌تواند زمان بیشتری باشد. برای مثال در تایم لپس یک جزرو مد می‌توان هر ۱ دقیقه یک عکس گرفت. پس در طول ۲۴ ساعت کامل جزر و مد ۱۴۴۰ عکس داریم. وقتی آنها را با سرعت نرمال ۳۰ فریم در ثانیه تبدیل به یک ویدیو می‌کنیم، کلیپی ۴۸ ثانیه‌ای و بسیار زیبا از جزرو مد به دست می‌آید. اگر می‌خواهید کلیپی طولانی‌تر یا کوتاه‌تر داشته باشید می‌توان فاصله‌ی بین هر فریم یا عکس را کمتر یا بیشتر کرد. توجه داشته باشید که فاصله‌ی زمانی فریم‌ها هر چقدر که هست، باید یکسان و منظم باشد. به این معنی که اگر هر ۱ دقیقه عکس می‌گیرید باید تا آخر، همین ۱ دقیقه رعایت شود. از امتیازات این تکنیک این است که می‌توان عکس‌ها را با سرعت شاتر کم و به اصطلاح ( Long Exposure‌ ) ثبت کرد. عملی که در فیلمبرداری غیر ممکن است. همچنین به دلیل کیفیت بالای عکس‌های امروزی، جزئیات خیره کننده‌ای ثبت خواهند شد. از دیگر امتیازات این تکنیک می‌توان به امکان تغییر خودکار تنظیمات دوربین توسط نرم‌افزارها و تجهیزات مخصوص آن در شرایط نوری متغیر نام برد. با عکاسی تایم‌ لپس می‌توان بسیار از زمان جلو بود. چرا که با دوربین‌های امروزی می‌توان تمامی تصاویر را با کیفیت حتی ۳۲ مگاپیکسل ثبت کرد و با گذر زمان و نیاز به ویدیو‌های با کیفیت‌تر، ابتدا کلیپی Full HD ارایه داد و به‌تدریج با همان تصاویر برای دنیای 4k و حتی 8K آماده بود. در این مقاله سعی خواهیم کرد به زبان ساده این تکنیک را ابتدا با دوربین‌های حرفه‌ای آموزش دهیم و سپس روش‌های تایم لپس را با تلفن‌های همراه و تبلت‌‌‌ها بررسی می‌کنیم. همچنین تلاش خواهد شد که تجهیزات و نرم‌افزار‌های لازم و مفید این هنر زیبا را معرفی و بررسی کنیم. در پایان به فوت‌و فن‌های ریز و تجربه شده توسط عکاسان حرفه‌ای تایم لپس اشاره‌ خواهیم کرد. عکاسی تایم لپس با دوربین‌های DSLR و بدون آینه روند کار به صورت ساده انتخاب سوژه و برنامه‌ریزی جهت زمان‌بندی ابتدا باید بدانیم از چه چیزی کلیپ تایم لپس‌ می‌خواهیم. رشد یک گیاه، حرکت خورشید و روز و شب در یک خیابان، روند تکمیل یک ساختمان و … . سپس تصمیم خواهیم گرفت که کلیپ ما باید چند دقیقه باشد. گاهی برای یک تیز تلویزیونی فقط ۱۵ ثانیه تصویر می‌خواهیم و گاهی برای ساخت یک سد تا ۵ دقیقه فرصت نمایش داریم. حال زمان برنامه‌ریزی و زمان بندی است. اگر ۴۸ ثانیه کلیپ از یک فرآیند ۲۴ ساعته برای یک ویدیو ۳۰ فریم در ثانیه می‌خواهیم پس زمان‌بندی ما به این صورت خواهد بود. 1440=30 *48 حال می‌دانیم در ۲۴ ساعت ۱۴۴۰ عکس نیاز داریم. بنابراین دقیقا ۱ عکس در دقیقه. ترکیب بندی: این نوع عکاسی وقت زیادی از ما خواهد گرفت پس حتما لازم است برای ترکیب‌بندی صحیح چندین بار از چند زاویه و در چند زمان مختلف روز عکس‌های تست بگیریم تا به تنظیمات و ترکیب‌بندی مناسب برسیم.
  8. اعلام برندگان بیست و هفتمین دوره مسابقات عکاسی نشنال جئوگرافی نتایج مسابقه‌ی عکاسی سفر نشنال جئوگرافی امسال اعلام شد. در حالی که تصاویر ارسالی مسابقات عکاسی نشنال جئوگرافی امسال بی‌نظیر و استثنایی بود، تصاویر برتر از میان بیش از ۱۷ هزار عکس در دسته‌های پرتره‌ی سفر، صحنه‌های صحرایی، حس مکان و لحظات فوق العاده انتخاب شدند. مقام اول این مسابقات به آنوآر پاتیان فلوریوک برای عکس زیر آبش از نهنگ‌های زیر آب در جزیره‌ای در مکزیک تعلق گرفت و جایزه‌ی بزرگ سفر عکاسی ۸ روزه به کاستاریکا و کانال پاناما به دو نفر اختصاص یافت. این مسابقه بیست و هفتمین سالگرد خود را به پایان رساند. لازم به ذکر است هم عکاسان حرفه‌ای و هم عکاسان آماتور می‌توانند عکس‌های خود را در این مسابقه وارد کنند.مقام اول: وسوسه‌ی نهنگ غواصی با نهنگ مادر و فرزند نوزداش در اطراف جزیره ی روکا پارتیدا، مکزیک.مقام دوم: کارگران معدن شن و ماسه محل کار پرمخاطره ی کارگران معدن، پر از گرد و خاک است. سه کارگر معدن از پشت شیشه به کارگاه محل کارشان نگاه می کنند. چینتاگونگ، بنگلادش. مقام سوم: مسابقه شترسواری در این مسابقه که بین دو شتر سوار و در اردن برگزار می شود، شتری که جلوتر برود بازنده است. دو سوار باید شترها را در یک خط هدایت کنند و هدف مسابقه نمایش دادن قدرت شترهای عرب و توانایی سوارکاران آنهاست. برنده ی شایستگی: شبی در Deadvlei عکاس پیش از ترک Deadvlei به سمت Windhoek ساعت های زیادی را مشغول به عکاسی شد. ماه به قدری روشن است که تمام دانه های شن اطراف را روشن کرده، اما آسمان به قدری تاریک است که می توان کهکشان راه شیری را دید. Deadvlei، نامیبیا. برنده ی شایستگی: گرفتن اردک دو پسربچه در مسیر آبشار سعی بر گرفتن اردکی دارند. استان نوگ خای، تایلند.
  9. ۱- چشم انداز مورد نظر خود را پیدا کنید دنیا پر از مناظر متفاوت است، بعضی از آنها جذاب اند و بعضی نیستند. وقتی من برای اولین بار عکاسی را شروع کردم، فکر می کردم برای پیدا کردن سوژه حتما باید به آن سوی دنیا سفر کنم، وقتی گذشته را مرور می کنم می بینم اتفاقا زیباترین عکس ها را همین نزدیکی‌ها گرفتم. جایی مثل اقیانوس آرام، صحرای یوتا و امثال آنها. پس زمانی که به دنبال منظره ای برای عکاسی می گردید می توانید از حیاط خانه خود شروع کنید بله درسته، به طبیعت اطراف خود با دقت نگاه کنید. زیبایی همه جا هست دنبال آبشارها، رودخانه‌ها، دریاچه‌های بکر، دره‌ها و … باشید. ۲- یک شات‌لیست تهیه کنید وقتی محلی را برای عکاسی انتخاب کردید، به عکس‌هایی که می خواهید بگیرید فکر کنید. من از طریق جستجو در سایت 500px سعی می‌کنم بفهمم دیگران چطور از مناظر مشابه محل مورد نظر من، عکاسی کرده‌اند. من نمی‌خواهم از کار آنها کپی‌برداری کنم بلکه فقط می‌خواهم ایده بگیرم. در هنگام آماده کردن لیست شات ها سعی کنید شیوه‌های جدید و متفاوتی برای عکاسی از محل پیدا کنید. از امتحان کردن و اشتباه کردن نترسید و به دنبال خلق یک تصویر منحصر بفرد باشید. ۳- آماده‌سازی یکی از مهم‌ترین مراحل، آماده سازی است. آماده نبودن معادل از دست دادن فرصت‌های عکاسی و عدم استفاده بهینه از سفر خواهد بود. نقشه دقیق محل مورد نظر، نحوه اسکان وغذا در مدت سفر را، تهیه کنید. از دیگر نکات کلیدی بستن صحیح وسایلتان است تمام لوازم ضروری باید در دسترس باشند. چک‌لیست نهایی من شامل این اقلام است: کیت دوربین، چراغ پیشانی، ابزار چند کاره، ژاکت سبک، عرق‌گیر و سه‌پایه سبک. همه اینها معمولا در کوله‌ی دوربین من جای می گیرند. دم دست بودنشان به شما اجازه می‌دهد هر زمان که اراده کردید، عکاسی کنید. ۴- اطراف منطقه مورد نظر را بگردید، به دنبال چیزی بیش از یک نمای کارت پستالی باشید. روند کار من همیشه با زیرو رو کردن سوژه شروع می شود. تلاش می کنم از زوایای متفاوتی آن را بررسی کنم. حالت‌های مختلفی مانند: نزدیک وخیلی دور، گسترده و فشرده، با جزئیات پس زمینه و پیش زمینه. اغلب بیشتر از موضوع اصلی، به دنبال کشف جزئیات خاص منطقه مثل حرکت ابرها و آب‌ها و سنگ‌های پوشیده از خزه هستم. در پایان از شات لیست خود برای ایجاد ارتباط میان زوایای بررسی شده و نمای اصلی کمک می گیرم. اینجاست که خلاقیت واقعی اتفاق می افتد.
  10. ۵ ایده‌ خلاقانه در عکاسی ماکرو عکاسی ماکرو تکنیکی است که بسیاری از عکاسان، با علاقه‌ی زیادی آن را دنبال می‌کنند. حتما شما هم با دیدن عکس‌هایی که ریزترین جزییات بال‌های رنگارنگ پروانه‌ها و لطافت گلبرگ‌ها را به تصویر می‌کشند، لذت برده‌اید. پس اگر عکاس هستید یا علاقه‌مند به عکاسی، گاهی از این تکنیک برای خلق تصاویر زیبا استفاده کنید. در این مقاله با ۵ ایده و ترفند در عکاسی ماکرو آشنا می‌شویم ۱. از فلاش برای نمایش جزییات کوچک استفاده کنید. همان قدر که یک لنز ماکرو با نسبت ۱:۱ برای عکس‌های کلوزآپ ضرورت دارد، در اختیار داشتن یک فلاش اکسترنال نیز مهم است. بر خلاف آنچه که بعضی از عکاسان ممکن است به شما توصیه کنند، قرار داشتن در یک نور حلقه‌ای برای گرفتن بهترین نتیجه، ضرورتی ندارد. نکته‌ی اصلی این است که باید نور خروجی فلاش را تا حدود -۱.۷۵ در حالت TTL کاهش دهید. با این کار جزییات موجود در عکس مانند شاخک پروانه‌ها، نمایان‌تر می‌شوند. در صورتی که به نور کمتری احتیاج دارید، باز هم این مقدار را کاهش دهید. گاهی اوقات به عمق میدان بیشتری نیاز دارید تا سوژه‌ی مورد نظر کاملاً شارپ باشد. به جای انتخاب عمق میدان کمتر، از فلاش استفاده کنید. با انجام این کار سوژه‌ی مد نظرتان روشن‌تر و واضح‌تر می‌شود، از عمق میدان مناسبی بهره می‌برید و پس‌زمینه‌ی تیره و یا کاملاً سیاهی در اختیار خواهید داشت. برای انجام این کار در وضعیتی قرار بگیرید که میان سوژه و پس زمینه، حد اقل ۶ تا ۱۲ اینچ فاصله باشد. نور کم فلاش، به سوژه‌ی ماکرو جلوه می‌بخشد و آن را به زیبایی هر چه تمام‌تر به نمایش می‌گذارد بدون اینکه جزییات پس زمینه را آشکار کند. ۲. از میان گلبرگ‌ها عکاسی کنید. با اضافه کردن جلوه‌های بصری زیبا به تصاویر ماکرو، از شیوه‌های عکاسی معمول فراتر بروید. با عکاسی از میان گلبرگ‌ها یا برگ‌های یک گیاه می‌توانید طیف ملایمی از رنگ‌ها را به عکس خود اضافه کنید در حالی که سوژه‌ی اصلی در فوکوس قرار دارد. این تکنیک با اینکه ساده است اما نتایج فریبنده‌ای به دنبال خواهد داشت. برای این شیوه‌ی خاص احتمالاً ترجیح می‌دهید که آزادانه و بدون استفاده از سه پایه، عکاسی کنید. بدین ترتیب راحت‌تر می‌توانید دوربین را در موقعیت مناسب و نزدیک به گلبرگ‌ها قرار دهید. با بازترین دیافراگم شروع کنید، این مقدار باید در حدود f/۲.۸ باشد. یک گل را که جلوی سوژه‌ی شما قرار دارد در نظر بگیرید و لنز را در فاصله‌ی تقریباً یک اینچی آن قرار دهید. اگر این گل، قسمت زیادی از سوژه را می‌پوشاند نگران نباشید، چون عمق میدان کم باعث می‌شود که تقریباً شفاف به نظر برسد. هر چه لنز به گل نزدیک‌تر باشد، بیشتر از فوکوس خارج می‌شود. به نحوی کادر‌بندی کنید که سوژه‌ی مورد نظرتان در پس زمینه باقی بماند. در نهایت فوکوس اتوماتیک را بر روی نقطه‌ای که می‌خواهید واضح تر باشد، قرار دهید.
  11. فیلتر پولارایزر: این ابزار کنتراستی طبیعی به عکس شما می‌دهد. بازتاب نور را می‌گیرد و آسمان را تیره‌تر می‌کند. فیلتر ND: برای به تدریج تیره کردن آسمان از این ابزار استفاده می‌شود. سه‌پایه: شما برای نوردهی طولانی مدت، نمایش حرکت و پویایی در عکس‌ها (مانند حرکت آب یا ابرها) و حتی عکاسی در شب، به یک سه‌پایه نیاز دارید. کنترلر شاتر: هنگامی که مشغول گرفتن عکس‌های با نوردهی طولانی یا گذر زمان هستید برای جلوگیری از لرزش‌هایی که به هنگام فشردن دکمه، باعث مات شدن تصویر می‌شوند دوربین خود را بی‌حرکت نگه دارید و از کنترلر شاتر استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید برای رسیدن به این هدف از امکان تایمر خودکاری که در دوربین‌ها تعبیه شده استفاده کنید. لنز تله: اغلب برای عکاسی از منظره نادیده گرفته می‌شود اما این لنز برای شما امکان گرفتن ۱۰۰ نمای متفاوت از یک مکان را فراهم می‌کند. خصوصا زمانی که به لحاظ محدودیتهای جغرافیایی، قدرت مانور کمتری داشته باشید. حالا که آماده هستید، شروع می‌کنیم!
  12. راهنمای عکاسی از منظره مبانی عکاسی از منظره را از زبان عکاس آمریکایی، کریس بُرکِرد(Chris Burkard)، بیاموزیم. ۱۰ سال است که برای عکاسی از زیباترین منظره‌ها به دور دنیا سفر می‌کنم. مهم‌ترین چیزی که در این مدت یاد گرفتم این بوده: مهم نیست کجا می‌روم، مهم منظره‌ای‌ است که پیدا می‌کنم. Chris Burkard عکاسی از منظره بیایید با وسایلی که باید همراهمان باشد شروع کنیم: دوربین: فرقی نمی‌کند یک دوربین DSLR یا یک IPhone داشته باشید. مهم داشتن وسیله‌ای برای عکاسی است. لنز واید: این لنز به منظور به تصویر کشیدن وسعت بیشتری از منظره و جای دادن جزئیاتی بیشتر در کادر انتخابی شما، بسیار مفید است. چراغ پیشانی و ابزار چند‌کاره: این دو مورد بارها زندگی من را نجات داده‌اند. هر دو پای شما: باید به نحوی خود را به محل برسانید.خیلی خوب است که دو پای سالم دارید ولی اگر نداشتید هم خیلی مهم نیست. (اجازه ندهید فقدان این موارد دلیل بیرون نرفتن و عکس نگرفتن شما باشد)
  13. دوست پیدا کنید ماه‌عسل سفری رومانتیک است، اما همچنین خسته کننده خواهد شد اگر فقط یک سری عکس‌های جداگانه از شما و همسرتان در آلبوم‌تان باشد. این ماه‌عسل شما است، پس نیاز دارید تعداد زیادی عکس‌های دو نفره باهم داشته باشید. بدنیست که خودتان را مجبور کنید از کسی بخواهید از شما عکس بگیرد. عکاسی یک زبان بین‌المللی است: فقط کافی است بگوید “عکس”، دوربین را نشان دهید و به دکمه‌ای که عکس می‌گیرد اشاره کنید. اگر اینطور احساس راحتی نمی‌کنید، از یک کارکن یا پیش‌خدمت جایی که در آنجا هستید تقاضا کنید. انتخاب بعدی، عکاسی همراه با زوجی دیگر است. دنبال یک زوج دیگر بگردید و امیدوار باشید که آن‌ها هم در ماه‌عسل‌شان باشند، تا از آن‌ها بخواهید یک یا دو ساعت را باهم به خوش‌گذرانی عکاسی بپردازید. سعی کنید یک روز زیبا را برای همدیگر به ارمغان آورید و سپس با آن‌ها یک جلسه‌ی کوچک عکاسی داشته باشید. این زمان مناسبی برای شما خواهد بود که لباس زیبا بپوشید، موهای‌تان را مرتب کرده، آرایش کنید و عکس‌های زیباتری بگیرید. بعد از ماه‌عسل قبل از به اشتراک گذاشتن عکس‌های‌تان، آن‌ها را ادیت کنید. اگر در یک روز و از یک زاویه مقدار زیادی عکس از اقیانوس گرفته‌اید، فقط یک یا دوتا از آن‌ها را انتخاب کنید. حرف‌مان را باور کنید: مخاطبان‌تان بخاطر اینکه شما عکس‌هایی با موضوع و احساس یکسان نشان‌ آن‌ها نداده‌اید، تشویق‌تان می‌کنند. بعد از مراسم‌ عروسی عکس‌های‌تان را در جای بخصوص قرار دهید و آن زیبایی‌ها را فقط بین یک آلبوم عکس نگذارید و به حال خودشان رها نکنید. یک ورقه‌ی غیراسیدی روی عکس‌ها قرار دهید تا آن‌ها لکه‌های انگشت به خود نگیرند. بد نیست برای هر سفر یک آلبوم عکس مجزا تهیه کنید، البته اولین آلبوم به‌عنوان زن و شوهر مهم‌ترین آن‌ها خواهد بود.
  14. Elze Markunaite” ، در سفری به رم با این واقعیت به شکلی دیگر مواجه شده است. او می‌گوید در جریان این سفر که ۶ ماه پیش و به مناسبت سالروز تولدش انجام شده بود، وقتی در خیابان‌ها قدم می‌زده با انبوهی از مردم مواجه شده که هر کدام به شکلی مشغول گرفتن سلفی بوده‌اند.افرادی که با مونوپادها در خیابان قدم زده و هر لحظه از سفر خود را ثبت و ضبط می‌کردند. در واقع او احساس می‌کرده که طی این گشت و گذار مدام واژه‌ی سلفی را شنیده است. به عقیده‌ی او، سلفی اکنون به امری پذیرفته شده، معمولی و روزمره تبدیل شده است. به همین دلیل او به شکار لحظات سلفی گرفتن افرادی پرداخته که از هر فرصتی برای گرفتن سلفی استفاده می‌کرده‌اند. در واقع سوژه‌های او را می‌توان در همه جا مشاهده کرد، بروکسل، پاریس، روم و حتی مکان‌های محلی و معروف کشور هلند. به نظر می‌رسد ما به تدریج آنچه را که دوربین در اصل برای آن به وجود آمده را به دست فراموشی سپرده یا حداقل آن را تغییر دادیم. هر روز بیش از روز قبل از این وسیله استفاده می‌کنیم، اما نه برای ثبت لحظات شادی با دیگران، بلکه برای ثبت هر لحظه، هر کار و هر حالتی که خودمان داریم. اکنون ما سوژه‌ی عکاسی خود هستیم هستیم.DCIM100GOPRO این پروژه و اهداف آن، توسط اِلزه و همکار، نویسنده و دوست او در وبلاگ‌شان به تفصیل شرح داده شده است که با مراجعه به آن بهتر با روند کار، آشنا خواهید شد. در ادامه از شما دعوت می‌کنیم به تصاویر تهیه شده از سلفی گرفتن افراد در گوشه و کنار جهان توجه کنید. یک خانواده کوچک در نزدیکی آسیاب‌های هلند، خاطره‌ای را برای نسل بعد جاودانه می‌کنند.
  15. به موقع عکس بگیرید در میانه‌ی روز بخاطر اینکه خورشید در بالاترین نقطه‌ی خود قرار دارد و آنقدر درخشان است که باعث می‌شود انعکاس نور زیادی همراه با صورت‌های کج و درهم در عکس نمایان شوند، زمان مناسبی برای عکاسی نیست. بهترین زمان گرفتن عکس اوایل روز یا عصر است (قبل از ۱۰ صبح یا بعد از ۳ بعدازظهر)، وقتی که خورشید در زاویه‌ی پایینی قرار دارد. در این موقع روز، نور خورشید حس صمیمانه‌تری به عکس می‌دهد و شما کنتراست و اشباع رنگ بیشتری خواهید داشت. در هر زمان از روز، خورشید باید پشت شما (عکاس) باشد، مگرآنکه بصورت عمدی بخواهید یک جلوه‌ی نور پس‌زمینه در عکس‌تان داشته باشید. اگر عکسی که می‌خواهید بگیرید انعکاس نور می‌گیرد، می‌توانید از دستان‌تان برای ایجاد یک پوشش استفاده کنید. در شب، داشتن نور کافی بزرگ‌ترین مشکل شما خواهد بود. یادتان باشد که نور فلاش دوربین‌تان حداکثر تا ۴.۵ متر را روشن می‌کند، پس تا حد ممکن به سوژه‌ی عکس‌تان نزدیک باشید.(همچنین بخاطر داشته باشید که عکس گرفتن در نیمه شب از «برج ایفل» با فلاش دوربین‌تان فقط قسمتی از آن را در عکس‌تان ظاهر می‌کند.) خلاقیت به خرج دهید خلاقیت به اندازه‌ی داشتن تکنیک‌های عکاسی امری ضروری است. وسط کادر بودن خسته‌کننده است. از قانون یک‌سوم استفاده کنید. برای این‌کار فریم‌تان (چیزی که وقتی به صفحه‌ی دوربین نگاه می‌کنید، می‌بینید) را به سه بخش مجزا تقسیم کنید. برای یک‌سوم افقی، سوژه‌ عکس را بر روی بالاترین خط افقی قرار دهید تا پیش‌نما برجسته جلوه داده شود، یا از پایین‌ترین خط افقی استفاده کنید تا بتوانید از آسمان در عکس‌تان استفاده کنید. برای یک‌سوم عمودی، سوژه‌ی اصلی عکس را در سمت چپ یا راست کادر قرار دهید و به سمت مخالف تصویر نگاه کرده یا اشاره کنید. تمام عکس‌ها را از یک زاویه و موقعیت خاص نگیرید. جذابیت عکس‌ها را با نماهای کلوز-آپ یا پانوراما افزایش دهید، یا چیزی را برای پیش‌نما نزدیک کنید تا پس‌زمینه را فریم‌بندی کند. با بالا رفتن از جاهای مرتفع یا خوابیدن روی زمین، دیدهای مختلفی بدست آورید. اگر چند دقیقه‌ای برای گرفتن عکس وقت بگذارید احتمال گرفتن عکس‌های خوب بیشتر می‌شود . از گرفتن عکس نترسید.