• اطلاعیه ها

    • Saeed Fard

      حمایت وردپرس پارسی از همایش آینده وب و موبایل   19/04/74

        چهارم و پنجم اسفند ماه 1395، همایش آیندهٔ وب و موبایل ایران با حمایت سازمان فناوری اطلاعات در مرکز همایش‌های شهید قندی برگزار خواهد شد. این همایش یک رویداد ۲ روزه است که در آن پیشتازان صنعت وب و موبایل از تکنولوژی‌های روز دنیا در این حوزه‌ها سخن می‌گویند به طوری که این همایش پنجره‌ای به چشم‌انداز آینده‌ٔ وب و موبایل در جهان، و همچنین راهنمایی برای تصمیم‌گیران، تصمیم‌سازان و متخصصان ایرانی است.   فرصت‌هایی که FOWM#  برای شما خلق خواهد کرد: آشنایی با تکنولوژی‌های آینده‌ساز وب و موبایل شرکت در مباحث چالشی درباره وب و موبایل ارتباط و شبکه‌سازی با “قله‌های وب و موبایل” موقعیت‌های کاری، هم‌تیمی‌های جدید دریافت گواهی شرکت در همایش دو روز به‌یادماندنی سرشار از شگفتی   شرکت‌کنندگان در این همایش ضمن آشنایی با فناوری‌های آینده‌ساز وب و موبایل، شرکت در مباحث چالشی و ارتباط با بزرگان وب و موبایل ایران، می‌توانند موقعیت‌های کاری و هم‌تیمی‌های جدید برای کسب‌وکار خود بیابند. این همایش برای طراحان و توسعه‌دهندگان وب‌سایت و موبایل، مدیران ارشد سازمان‌ها، صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، دانشجویان و علاقه‌مندان دارای نکات آموزشی و جذاب خواهد بود.   مجید علوی‌زاده، دبیر همایش آیندهٔ وب و موبایل که سابقه اجرای چند همایش و سمینار مرتبط را دارد، اعلام کرد: جمعی از بهترین‌ها و پیشروان این دو حوزه در ایران با ارائه‌های تخصصی خود، چشم‌انداز آینده این صنعت‌ها را به شرکت‌کنندگان عرضه خواهند کرد.   در هر یک از روزهای برگزاری همایش، یک پنل تخصصی در مورد یکی از موضوع‌های مهم این حوزه نیز برگزار خواهد شد و دست‌اندرکاران به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت و در پایان، به شرکت‌کنندگان گواهی حضور در همایش اعطا خواهد شد.   ثبت نام در مهمترین رویداد صنعت وب و موبایل ایران تا پایان بهمن ماه ۹۵ امکان پذیر خواهد بود، برای ثبت نام و یا کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این رویداد و آشنایی با موضوعات و سخنرانان به آدرس http://conf.wsschool.org/fowm مراجعه نمایید.   کاربران وردپرس پارسی می‌توانند با استفاده از کد wp-parsi از مبلغ ۴۰ هزار تومان تخفیف در ثبت نام برخوردار شوند.
shadishiri65

تاریخچه لوگوی ب ام و از خیال تا واقعیت

1 پست در این موضوع قرار دارد

دو داستان در مورد لوگو و علامت تجاری ب ام و نقل می‌شود که هرکدام روایت خود را از خانه‌های آبی و سفید این لوگو بیان می‌کند. براساس یکی از این روایت‌ها این لوگو از پره‌های پروانه موتور هواپیما در حال چرخیدن، الهام گرفته شده است. روایت دیگر این آرم را به به ایالت بایرن، محل تولید محصولات ب ام و مربوط می‌داند. با نگاهی دقیق‌تر به منابع موجود و زمینه‌های تاریخی می‌توان فهمید کدام از این دو روایت غیرواقعی و کدامیک از لحاظ تاریخی اعتبار بیشتری دارد.

داستان اول از مقاله‌ای شروع شد که سال ۱۹۴۲ در نشریه ورکزایتشریف ب ام و چاپ شد. نویسنده این مقاله ویلهلم فارنکوپف مدیر وقت بخش مطبوعات و رسانه‌های ب ام و بود. او در مقاله خود نوشته بود چطور مهندسان ب ام و برای طراحی موتور هواپیما و برای الهام‌ گرفتن، پشت میز طراحی خود نمی‌مانند و به باند فرودگاه و آشیانه هواپیماها می‌روند.

او در آن مقاله که مایه شاعرانه‌ای هم داشت تصویری از مهندسان ب ام و ترسیم کرد و در توصیف این تصویر نوشت «او مقابل هواپیما و رو به موتور هواپیما می‌ایستد و به این محصول فنی که هنرمندانه هم تولید شده می‌اندیشد. همچنان که پروانه موتور زیر اشعه آفتاب می‌چرخد و به درخشش درمی‌آید، نیروی جادویی موتور با سیلندرهای فلزی در مقابل آبی درخشان آسمان می‌درخشد، آسمانی که مقصد نهایی‌اش هم همانجاست

فارکنپوف در چند جای دیگر این مقاله باز هم به ارتباط پره‌های پروانه موتور هواپیما و آسمان آبی اشاره کرد. مثلاً اینکه چطور پروانه موتور ب ام و زیر نور آفتاب می‌درخشد و اینکه وقتی مهندس ب ام و در آن تصویر خیالی به پروانه در حال چرخش نگاه می‌کند همزمان آسمان آبی را هم از لای پره‌های پروانه می‌بیند.

files_articles_blueprop[5e92973debf24796de3f898377c19926].jpg

او سه حرف ب ام و را می‌بیند که در بازتاب پره‌های پروانه ظاهر می‌شوند. او این تصویر را می‌گیرد و با یک طرح آن را جاودان می‌کند. و سپس لوگوی کمپانی متولد می‌شود. دو مخروط نقره‌ای تبدیل به خانه‌های سفید می‌شوند و با ترکیبی از خانه‌های آبی لوگوی سفید و آبی کمپانی ب ام و را تشکیل می‌دهند.»

به نظر خود فارنکوپف، چنین توضیحی برای اینکه لوگوی ب ام و چطور طراحی شده بسیار منطقی بود. با این که تعبیر شاعرانه فارنکوپف اغوا کننده بود، اما با وجود چند اشتباه تاریخی این روایت نمی‌تواند منطقی باشد.

ب ام و اولین موتور هواپیمای خود را در ماه مارس ۱۹۱۸ آزمایش کرد، یعنی دست کم شش ماه بعد از آن که لوگوی این شرکت طراحی شده بود. همچنین، فارنکوپف در مقاله خود به یک موتور ۳۲۰ اسب بخار (BMW Va) به عنوان اولین موتور هواپیما ساخت ب ام و ساخت اشاره می‌کند، در حالی که تولید این موتور از سال ۱۹۲۷ شروع شد و اولین موتور هواپیما که ب ام و تولید کرد ایلا (BMW Illa) نام داشت که ۱۸۵ اسب بخار قدرت داشت.

از این گذشته، پروانه‌های موتورهای ب ام و را اصلاً ب ام و نمی‌ساخت. ضمن این که جرقه اولیه چنین روایتی از طراحی لوگوی ب ام و زمانی شکل گرفت که روی یکی از نشریات ب ام و تصویر هواپیمایی را انداخته بودند که در حال پرواز به طرف بیننده است و عبارت ب ام و روی پروانه‌های آن نقش بسته است. این پوستر در اولین شماره این نشریه در سال ۱۹۲۹ منتشر شد یعنی دوازده سال بعد از اینکه لوگوی ب ام و طراحی شد.

files_articles_bavarian-flag[f18934ff84815d5a7b4362274f059163].jpg

فارنکوپف که اصرار داشت آرم ب ام و از پروانه موتور الهام گرفته شده است، در انتهای مقاله خود همچنین نوشت «البته رنگ آبی و سفید این لوگو بطور اتفاقی یادآور شهر محل تولید خود یعنی بایرن هم هست.»

روایت بایرن

این که یک شرکت در طراحی آرم خود از رنگ هایی استفاده کند که به سمبل محل تولید آن اشاره کند، امری طبیعی است و البته شواهدی موجود است که این ارتباط را درباره آرم ب ام و مستند می‌کند.

در مدارک ثبت اولیه کمپانی در مورد دامنه فعالیت ب ام و مواردی از قبیل «تولید وسایط کشاورزی، هواپیما، وسایل نقیله آبی، اتومبیل، دوچرخه، لوازم جانبی خودرو و دوچرخه، موتورهای ثابت با سوخت جامد، مایع و گاز، و قطعات و لوازم جانبی آنها» دیده می‌شود. از این نوشته می‌توان فهمید که دامنه کاری ب ام و از ابتدا بر تولید موتور هواپیما متمرکز نبوده و بنابراین خیلی بعید است که لوگوی کمپانی را مرتبط با موتور هواپیما طراحی کرده باشند.

rapp_bmw_1.jpg

از طرف دیگر، کمپانی ب ام و در ابتدا زیر مجموعه کمپانی دیگری به نام رپ موتور (Rapp Motorenwerke GmbH) بود که در ژوییه سال ۱۹۱۷ به ب ام و تغییر نام داد و تمام متعلقات کمپانی رپ موتور هم در اختیار ب ام و قرار گرفت. لوگوی کمپانی رپ شامل سر یک اسب سیاه بود (Rapp به معنی اسب سیاه) و دور آن هم یک دایره بود. یعنی لوگوی این کمپانی کاملاً به نام آن می‌خورد، بنابراین می‌توان حدس زد که قاعدتاً باید همان منطق سر راست در طراحی لوگوی ب ام و هم به کار رفته باشد.

از همه گذشته از آنجایی که در اسم تجاری ب ام و به بایرن اشاره شده (Bayerische Motoren Werke)، بنابراین بطور منطقی باید ارتباطی بین نام کمپانی با لوگوی آن دیده شود.

منطق پولادین، افسانه شیرین‌

براساس شواهد موجود منطقی‌تر به نظر می‌رسد که فرض کنیم هنگامی‌ که مدیران ب ام و در سال ۱۹۱۷ لوگوی این شرکت را طراحی می‌کردند، هیچ تصویری از پره‌های پروانه موتور هواپیما در ذهن خود نداشتند. بلکه براساس منطقی که لوگوی شرکت رپ موتور طراحی شده بود، آرم ب ام و را طراحی کردند و ترکیب رنگ آبی و سفید هم اشاره‌ای به رنگ ملی بایرن یعنی محل تولید محصولات ب ام و است.

روایت پره‌های پروانه از سال ۱۹۲۹ شکل گرفت و عده‌ای بر این باورند که پیش کشیدن چنین تعبیری از لوگوی ب ام و عمدی بود و خود این شرکت در اواخر دهه ۱۹۲۰ برای تبلیغ، به چنین ایده‌ای پر و بال داد.

اما واقعیت هر چه باشد این روایت هم حدود ۷۵ سال است طرفداران زیادی پیدا کرده است. اگر هدف ب ام و این بوده که ما هنگام تماشای آرم این کارخانه به جای آنچه الهام بخش طراح بوده به یاد پره‌های پروانه موتور هواپیما و آسمان آبی بیفتیم، باید گفت پرفروش‌ترین سازنده ماشین‌های لوکس جهان تا حد زیادی موفق شده است.

منبع: طراحی آرم و لوگو

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.