رفتن به مطلب

بررسی آیفون 6 (iPhone 6) اپل


aidaaida

پست های پیشنهاد شده

آیفون تا پیش از این به صفحه نمایش ۳.۵ و ۴ اینچ مجهز می‌شد، اما تمایل کاربران به تهیه‌ی تلفن‌های هوشمند بزرگ، باعث شد تا اپل هم در مسیر بازار قرار گیرد و ۲ تلفن هوشمند بزرگ در سایزهای ۴.۷ و ۵.۵ اینچ روانه بازار کند. در این مقاله به بررسی آیفون ۶ می‌پردازیم، تلفنی که به باور تیم‌کوک، مدیرعامل اپل، کاربران پلتفرم‌های دیگر را جذب اکوسیستم این شرکت می‌کند.

تبلیغات

gift card

فروش ویژه موبایل، تبلت و لپ تاپ

gift card

گیفت کارت آیتونز

gift card

آیفون 6 آیفون 6 پلاس

تلفن‌های هوشمند به ابزار الکترونیکی اول کاربران تبدیل شده‌اند. این ابزارها دیگر تنها برای ارسال پیامک یا برقراری تماس تلفنی استفاده نمی‌شوند و مردم برای چک کردن ایمیل، چت کردن با دوستان، سر زدن به شبکه‌های اجتماعی، تماشای ویدیو، وب گردی و بسیاری از امور مرتبط با محتوا از تلفن هوشمند خود استفاده می‌کنند. این ابزارها آنقدر کارآمد شده‌اند که قادرند بسیاری از اموری که تا پیش از این، تنها با کامپیوتر قادر به انجام آن‌ها بودیم را به خوبی انجام دهند. اپل به دلیل فلسفه‌ی خاص خود تا به امروز در مقابل افزایش سایز صفحه‌ نمایش در آيفون‌ها مقاومت می‌کرد و پس از چند سال از عرضه‌ی آيفون و زمانی که تلفن‌های هوشمند ۵ اینچی در همه‌جای بازار به چشم ‌می‌خوردند در آیفون ۵ تصمیم به افزایش سایز صفحه نمایش از ۳.۵ به ۴ اینچ گرفت. اما این تغییر نیز نتوانست بسیاری از مشتریان تلفن‌های هوشمند را قانع کند و در نهایت اپل نه تنها تن به افزایش سایز صفحه نمایش به ۴.۷ اینچ داد، بلکه یک آیفون غول پیکر ۵.۵ اینچی را نیز با نام آیفون ۶ پلاس برای مقابله با فبلت‌هایی همچون گلکسی نوت‌ رونمایی کرد. آیفون‌های جدید اپل از هر نظر در سطوح بالای کیفی قرار دارند. دوربین با کیفیت، صفحه‌ نمایش درخشان، پردازنده‌ی ۶۴ بیتی پرسرعت و بدنه‌ی خوش ساخت و با کیفیت، همگی در آیفون ۶ نیز وجود دارند. اپل همان دقت همیشگی را در ساخت محصولات جدید خود نیز بکار برده است و از این رو با دو تلفن خوش ساخت و فوق‌العاده با کیفیت روبرو هستیم.

طراحی و سخت‌افزار

آیفون ۶ از نظر طراحی بیشتر شبیه به آیفون اول است. این تلفن همچون نسل قبل از بدنه‌ی آلومینیومی بهره می‌برد و این بار لبه‌های آن به جای مسطح، منحنی شکل شده است تا ظاهری متفاوت نسبت به نسل قبل به همراه ارگونومی بهتر را ارائه کند.

آیفون ۶ کمی‌ طویل‌تر، عریض‌تر، سنگین‌تر و البته باریک‌تر از آیفون 5s است. این تلفن تنها ۱۲۹ گرم وزن و ۶.۹ میلی‌متر ضخامت دارد. با وجود اینکه آیفون ۶ از ابعاد بزرگ‌تری نسبت به نسل قبل خود بهره می‌برد، اما چون باریک‌تر از آیفون 5s شده و لبه‌های منحنی‌ شکلی دارد، خیلی خوب در دست جا می‌گیرد و استفاده از آن با یک دست هم، مانند نسل قبل به راحتی انجام می‌شود.

در واقع آیفون ۶ از نظر سایز و اندازه، بین پرچمدارهای اندرویدی و آیفون ۵ اس قرار می‌گیرد. افزایش سایز صفحه نمایش باعث شده تا راحت‌تر بتوان از تلفن برای انجام کارهای مختلف استفاده کرد و از طرفی سایز ۴.۷ اینچ آنقدر بزرگ‌ نیست که استفاده از تلفن با یک دست، سخت شود.

اپل همواره توجه‌ی ویژه‌ای به کیفیت ساخت و قطعاتی که در محصولات خود بکار می‌برد، داشته و آیفون‌های جدید نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بدنه‌ی آیفون ۶ با دقت بسیار بالایی تراش خورده است. این آیفون نیز همچون آيفون‌های قبلی حس یک کالای باکیفیت و لوکس را به انسان منتقل می‌کند.

از آنجایی که سایز صفحه‌نمایش در آیفون جدید افزایش یافته، اپل دکمه‌ی پاور را از بالای تلفن به لبه‌ی راست منتقل کرده تا دسترسی به آن راحت‌تر شود. اگر کاربرِ قدیمی آیفون باشید چند روز طول می‌کشد تا به جای جدید دکمه‌ی پاور عادت کنید. دکمه‌های حجم صدا هم کمی‌ بزرگ‌تر از قبل شده‌اند تا دسترسی به آن‌ها ساده‌تر شود.

قسمت جلوی تلفن بطور کامل با شیشه‌ی محافظ گوریلا گلس پوشیده شده است تا شکل و شمایل ظاهری دستگاه را بهبود داده و یکپارچگی قسمت جلوی آن را حفظ کند. اپل در آیفون‌های جدید خود از شیشه‌ی گوریلا گلس 2.5D بهره برده است که در آن، لبه‌های نمایشگر خمیده شده و در دل بدنه‌ی دستگاه قرار می‌گیرد. این تغییر باعث می‌شود تا در زمان لمس‌ لبه‌های صفحه‌نمایش حس به مراتب بهتری در مقایسه با تلفن‌های هوشمند فاقد این فناوری القا شود. این فناوری در انحصار اپل نیست و بسیاری دیگر از محصولات ارائه شده در نیمه‌دوم سال جاری میلادی از این نوع از صفحه نمایش بهره برده‌اند.

آیفون ۶ و آیفون 5s

در لبه‌‌ی پایین صفحه نمایش دکمه‌‌ی دایره‌ای شکل خانه، وجود دارد که همچنان سنسور اثرانگشت خوان با آن یکپارچه شده است. سنسور اثر انگشت‌خوان در نسل قبلی آیفون بسیار خوب عمل می‌کرد و کیفیت خوب آن در آیفون‌های جدید نیز حفظ شده است. از طریق این سنسور شما نیازی به وارد کردن رمز عبور نخواهید داشت و تنها با قرار دادن انگشت خود بر روی دکمه‌ی خانه می‌توانید قفل تلفن را باز کنید. اپل از چندی پیش API مربوط به سنسور تاچ‌آی‌دی را در اختیار توسعه دهندگان قرار داد تا بتوانند از آن در نرم‌افزارهای خود استفاده کنند. از چندی پیش شاهد استفاده از این سنسور در اپلیکیشن‌های محدودی بودیم و رفته رفته سرویس‌های بیشتری از این سنسور بهره می‌برند.

یکی از ایراداتی که به طراحی ظاهری آیفون ۶ وارد می‌شود دو نوار در قسمت بالا و پایینِ پشتِ تلفن است که کمی ظاهر یکنواخت تلفن را بهم زده است و باعث بی‌نظمی در قسمت پشت دستگاه شده است. مورد دوم نیز مربوط به برآمدگی لنز دوربین در پشت دستگاه است. به نظر ما اصلا ایرادی نداشت که تلفن به جای ۶.۹ میلی‌متر حدود ۷.۲ میلی‌متر ضخامت داشت و در عوض از باتری حجیم‌تری بهره می‌برد و برآمدگی لنز دوربین نیز حذف می‌شد.

بدنه‌ی آلومینومی آیفون ۶ با وجود تمام جذابیت‌هایی که دارد بسیار ظریف و مستعد خط و خش است. پس اگر آیفون ۶ خریداری کردید یا باید بر روی آن از انواع مختلف محافظ‌ها استفاده کنید یا اینکه همیشه با احتیاط از آن استفاده کنید.

اپل در نسل ششم از آیفون‌های خود پشتیبانی از NFC را نیز اضافه کرد. پیش از این بسیاری از تلفن‌های هوشمند اندرویدی از این فناوری پشتیبانی می‌کردند و حالا آیفون ۶ نیز به آن مجهز شده است. NFC یک ارتباط بی‌سیم از فاصله‌ی بسیار کم است که از آن برای مصارف مختلف از جمله جفت نمودن ابزارها، پرداخت الکترونیک و حتی انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. در آیفون ۶ این قابلیت فعلا تنها برای استفاده در سرویس پرداخت الکترونیک Apple Pay محدود شده است و این بدان معناست که NFC در آیفون ۶ برای کاربران ایرانی بلااستفاده است. البته انتظار می‌رود همچون روالی که در سنسور اثر انگشت خوان آیفون 5s شاهدش بودیم، پس از مدتی امکان استفاده از NFC برای دیگر اپلیکیشن‌ها نیز میسر شود. برای آشنایی با NFC و کاربردهای آن این مقاله را مطالعه کنید.

صفحه نمایش

مهم‌ترین تغییر در آیفون ۶، بزرگ شدن صفحه نمایش به ۴.۷ اینچ است. این صفحه نمایش رزولوشن غیر استاندارد ۱۳۳۴ در ۷۵۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۳۲۶ پیکسل در اینچ دارد. از نظر تراکم پیکسلی، صفحه نمایش آیفون ۶ با آیفون ۵ اس برابری می‌کند. رزولوشن آیفون ۶ کمی بیشتر از 720p است، اما با وجود صفحه نمایش‌های1080p آیا رزولوشن آیفون ۶ کم است؟ آیا تراکم پیکسلی در نمایشگر آیفون ۶ آزاردهنده است؟ واقعا این طور نیست. نمی‌توان حتی یک نقص را به صفحه‌نمایش آیفون ۶ وارد کرد. تراکم پیکسلی در این صفحه نمایش آنقدر بالاست که بدون هیچ مشکلی می‌توان از آن برای مصارف مختلف از جمله مطالعه متون و وب گردی پرداخت، بدون اینکه پیکسل‌ها در آن مشخص باشند.

آیفون 6 در مقابل آیفون 5sآیفون ۶ (پایین)، آیفون 5s (بالا)

این صفحه نمایش از هر نظر فوق‌العاده است، شدت روشنایی آن بسیار خوب است و به راحتی می‌‌توان زیر نور آفتاب از آن استفاده کرد، حداقل روشنایی صفحه هم آنقدر مناسب است که بتوان از آن در شب برای مرور خبرهای روز استفاده نمود. در صفحه نمایش آيفون ۶ از شیشه‌ی گوریلا گلس 2.5D استفاده شده که لبه‌های آن انحنای خاصی دارد که علاوه بر بهبود جلوه‌ی ظاهری دستگاه، حس به مراتب بهتری را نسبت به صفحه‌های مسطح القاء می‌کند.

صفحه نمایش بزرگ‌تر، فضای کاری بیشتری را نیز در اختیار اپلیکیشن‌ها قرار می‌دهد. در آیفون ۶ به جای ۵ ردیف ۴ اپلیکیشنی، حالا ۶ ردیف ۴ اپلیکیشنی در اختیار دارید و می‌توانید در هر صفحه‌ اپلیکیشن‌های بیشتری را جا دهید. این موضوع در وب‌گردی، مطالعه متون و حتی اجرای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سرگرمی نیز تاثیر محسوسی دارد.

display iphone6

اپل در کنفرانس معرفی آیفون ۶ از فناوری جدیدی به نام Dual Domain Pixel پرده برداشت، اما توضیحات زیادی در این باره‌ ارائه نکرد و تنها به این موضوع که این فناوری باعث بهبود زاویه‌ی دید صفحه نمایش می‌شود بسنده کرد. برای اینکه دید بهتری نسبت به این فناوری پیدا کنیم به گوگل مراجعه کردیم و متوجه شدیم که Dual Domain Pixel چندان هم مفهوم پیچیده‌ای ندارد. این فناوری در برخی از مانیتورهای شرکت IBM و صفحه‌نمایش‌ تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. در صفحه‌نمایش‌های مجهز به این فناوری، الکترودِ پیکسل‌ها تراز نیستند و در عوض بصورت اریب کنار یکدیگر قرار داده می‌شوند. چیدمان اریب ساب-پیکسل‌ها باعث می‌شود تا نور پس ‌زمینه نیز در زوایای مختلف به شکل بهتری دیده شود و زاویه‌ی دید صفحه‌نمایش بهبود یابد. صفحه‌نمایش آيفون‌های قبلی نیز از نظر زاویه‌ی دید بسیار خوب عمل می‌کردند و حالا در آیفون ۶ شاهد زاویه‌ی دید وسیع‌تر و کیفیت تصویر بالاتری هستیم.

دوربین

مقاله مرتبط:

آیا دوربین تلفن‌های همراه با مگاپیکسل بالا می‌توانند جای دوربین‌های حرفه‌ای را بگیرند

اعداد و ارقام در تصمیم گیری بسیاری از کاربران نقش مهمی ایفا می‌کنند. تولیدکنندگان حوزه‌های مختلف نیز مدام در حال افزایش اعداد و ارقام مربوط به مشخصات فنی محصولات خود هستند تا نظر مشتریان را به سمت محصول خود جلب کنند. مثلا در تلویزیون‌ها مدام شاهد افزایش رفرش‌ریت یا میزان کنتراست تصویر بودیم که هیچ تاثیری در کیفیت تصویر نداشتند. در دوربین تلفن‌های هوشمند نیز شاهد چنین روندی هستیم و تولید کنندگان تلفن هوشمند مدام در حال افزایش اعداد و ارقام مربوط به مگاپیکسل تلفن‌های هوشمند خود هستند. اما اپل همچنان همان ۸ مگاپیکسل را برای دوربین آيفون‌های جدید خود در نظر گرفته است و در عوض سعی نموده از سنسور جدیدی در دوربین خود بهره ببرد و قابلیت جدیدی را به نام Focus Pixel اضافه کند. فناوری فوکوس پیکسل، باعث افزایش سرعت فوکوس آیفون‌های جدید می‌شود. سرعت فوکوس آیفون ۶ هنوز کمی‌ کمتر از سرعت فوکوس در ال‌جی جی ۳ است اما این تفاوت محسوس نیست. فناوری Focus Pixel از تکنیکی به نام تشخیص خودکار فاز بهره برده شده که در بسیاری از دوربین‌های DSLR نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمونه عکس آیفون 6

اپل در دوربین آیفون ۶ پلاس از لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) بهره برده است، اما متاسفانه آیفون ۶ فاقد OIS است و در عوض اپل از الگوریتم تازه‌ای برای کاهش لرزش دست بصورت دیجیتالی بهره برده است که در آزمایش‌هایی که ما در زومیت انجام دادیم به مراتب بهتر از نسل قبل عمل می‌کند و هرچند به خوبی لرزش‌گیرهای اپتیکال نیست، اما باز هم به شکل قابل قبولی لرزش دست را مخصوصا در ویدیوهایی که در نور مناسب ضبط می‌شوند کاهش می‌دهد.

iPhone 6

بازده‌ی عکس‌بردای آیفون ۶ در نور کم بهبود پیدا کرده و حالا تصاویر با نویز کمتر و وضوح بیشتری ضبط می‌شوند.

iphone6 crop100 zoomit.ir

در آیفون ۶ می‌توانید با نرخ ۲۴۰ فریم در ثانیه، فیلم‌های حرکت‌ آهسته بسازید تا هیچ حرکت سریعی را از دست ندهید. اگر بررسی ویدیویی زومیت از آیفون ۶ را مشاهده کنید به خوبی با فیلم‌برداری حرکت آهسته آیفون ۶ آشنا خواهید شد.

نرم‌افزار دوربین همیشه یکی از مزایای کلیدی آیفون نسبت به رقبا محسوب می‌شود و این موضوع در آیفون ۶ هم به خوبی حفظ شده است. رابط کاربری دوربین این تلفن، طراحی بسیار خوبی دارد و دسترسی به قابلیت‌های مختلف آن مانند عکس‌برداری سِلفی در حالت برست‌، عکس‌برداری پانوراما و فیلم‌برداری حرکت آهسته به ساده‌ترین شکل در اختیار کاربر قرار می‌گیرند. از طریق عکاسی سلفی در حالت برست می‌توانید چند عکس پشت سر هم سلفی از خود بگیرید تا بهترین آن‌ها را انتخاب کرده و به سادگی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

اگر به عکس‌برداری با موبایل علاقه‌دارید، عاشق آیفون ۶ خواهید شد. سرعت شاتر و فوکوس دوربین این تلفن بسیار بالاست و عملکرد آن در عکس‌برداری در محیط های تاریک و روشن قابل قبول است.

نرم‌افزار

اکثرنرم‌افزارها برای استفاده در صفحه نمایش بزرگ‌تر، بصورت خودکار کشیده می‌شوند. یعنی فضای بیشتری برای نوشته‌ها در نظر گرفته می‌شود و تصاویر نیز کمی بزرگ‌تر و کشیده‌تر می‌شوند تا در صفحه جای شوند. اما انتظار می‌رود توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های خود را بروز کنند تا از صفحه نمایش بزرگ آیفون ۶، بهره لازم را ببرند. صفحه نمایش بزرگ‌تر باعث می‌شود تا کار کردن با آیفون به مراتب راحت‌تر از نسل قبل شود. حالا فضای بیشتری برای صفحه‌کلید لمسی وجود دارد و بهتر می‌توان با آن تایپ کرد. تماشای فیلم در آیفون جدید لذت‌بخش‌تر شده، خواندن کتاب و وب‌گردی در آن راحت‌تر شده و محتوای بیشتری را می‌توان بدون نیاز به اسکرول صفحه در یک نگاه مشاهده کرد.

scr iphone6 02

اپل چند تغییر را برای استفاده بهتر از صفحه‌نمایش بزرگ‌تر آیفون ۶ اعمال کرده، مثلا اپلیکیشن‌های بیشتری در صفحه‌ی هوم جا شده یا در قسمت بالای بخش مربوط به مالتی‌تسکینگ یک نوار اضافه شده که در آن تماس‌های اخیر نمایش داده می‌شود تا در صورت تمایل بتوانید با لمس آیکون مربوط به شخص مورد نظر، به سرعت امکان برقراری تماس یا ارسال پیامک به آن شخص میسر شود.

scr iphone6 03

در آیفون ۶ اگر دو بار دکمه‌ی فیزیکی هوم رو لمس کنید (لمس نه فشار)، رابط کاربری سیستم‌عامل به شکلی تغییر می‌کند که تنها در نیمه‌ی پایینی صفحه نمایش قرار گیرد و باقی صفحه خالی می‌شود تا کار کردن با تلفن با یک دست ساده‌تر شود. این قابلیت مخصوصا زمانی که در حال رانندگی هستید می‌تواند بسیار کاربردی باشد. فرقی نمی‌کند که در چه محیطی باشید، با دو بار لمس دکمه‌ی فیزیکی هوم شما می‌توانید این حالت را فعال کنید.

پیش از این بررسی کاملی از نسخه‌ی پیش‌نمایش iOS 8 ارائه کردیم. و در این مقاله تنها به برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های اضافه شده در این نسخه‌ از سیستم‌عامل موبایل اپل بسنده می‌کنیم.

scr iphone6 04

در آیفون ۶ از طریق اپلیکیشن Health که با اپل‌واچ جفت می‌شود می‌توان فعالیت‌های ورزشی‌ را مانیتور کرد، وضعیت سلامت را تحت نظر گرفت، میزان خورد و خوراک و کالری مصرفی را کنترل کرد‌ یا حتی خواب خود را نظم بخشید. این نرم‌افزار یک راه‌حل جامع برای سلامت است و اگر ورزش‌کار باشید اطلاعات بسیار خوبی را در قالب نمودار در اختیارتان قرار می‌دهد.

اپل صفحه‌کلید iOS 8 را هم باهوش‌تر کرده تا پیش‌ از اینکه کلمه‌ی مورد نظر خود را کامل تایپ کنید، عبارت را به شما پیشنهاد دهد. این قابلیت معمولا، خیلی خوب عمل می‌کند، اما بعضی اوقات نیز اشتباه می‌کند.

سیستم جستجوی iOS که Spotlight نامیده می‌شود نیز بهبود یافته و حالا اگر در اسپات‌لایت، مورد خاصی را جستجو کنید، نه تنها در میان کانتکت‌ها، ایمیل‌ها، اپلیکیشن‌ها و دیگر موارد داخل گوشی دنبال آن می‌گردد، بلکه اطلاعات ارزشمندی از ویکی‌پدیا، اپ‌استور، آی‌تونز و منابع دیگر را لیست می‌کند.

اسپیکرو هدفون

ابعاد بزرگ‌تر آیفون ۶ باعث شده تا اپل بتواند یک اسپیکر بزرگ‌تر را در تلفن جای دهد. حجم‌صدای خروجی و کیفیت آن نسبت به نسل قبل بهود یافته است و حالا می‌توانید از اسپیکرهای آیفون ۶ حتی در مکان‌های نسبتا شلوغ نیز استفاده کنید. البته هنوز صدای این اسپیکر با آنچه که در ام ۸ شاهدش بودیم فاصله دارد. هدفون به کار رفته در آیفون جدید نسبت به آنچه در آیفون 5s شاهدش بودیم تغییر نکرده و همچنان کیفیت بسیار خوبی را ارائه می‌کند و لذت گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم را در آیفون با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر دو چندان می‌کند.

iPhone 6 vs iPhone 5s

بازده و عملکرد

آیفون ۶ به یک پردازنده‌ ۶۴ بیتی A8 مجهز شده است. این پردازنده‌ در واقع نسخه‌ی بروز شده‌ی A7 است که سال گذشته به همراه آیفون 5s رونمایی شد و گرد و خاک بسیاری را به پا کرد. در زمان معرفی آیفون 5s، این تلفن اولین تلفن ۶۴ بیتی بازار به حساب می‌آمد. A7 به قدری استادانه طراحی شده بود که با دو هسته‌ی پردازشی که روی فرکانس نسبتا پایین حدود ۱.۳ مگاهرتز کار می‌کردند، توان رقابت با بهترین تلفن‌های هوشمند بازار را داشت. هنوز با گذشت نزدیک به ۱ سال از عرضه‌ی آیفون ۶، تلفن‌پرچمدار غیر اپلی که به پردازنده‌ی ۶۴ بیتی مجهز شده باشد، روانه بازار نشده و همه منتظر Snapdragon 810 کوالکام هستند. اما در A8 شاهد یک تغییر انقلابی نیستیم. این پردازنده هر چند به گفته‌ی اپل از نظر قدرت پردازنده‌ی اصلی (CPU) حدود ۲۵ درصد و از نظر قدرت پردازش گرافیکی حدود ۵۰ درصد نسبت به نسل قبل خود بهبود یافته، اما شاهد تحول در آن نیستیم و در واقع کمی بهینه‌سازی در معماری آن انجام شده و به پردازنده‌ی گرافیکی قوی‌تری از PowerVR مجهز شده است. با این حال A8 در کنار سیستم‌عامل بهینه‌ی iOS موجب شده است تا حتی یک بار هم با لگ و تاخیر یا کندی در اجرای اپلیکیشن‌ها روبرو نشوید. اپل در کنفرانس معرفی آيفون ۶ اعلام کرد که پردازنده‌ی A8 از بیش از ۲ میلیارد ترانزیستور تشکیل شده است که عدد فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. برای مقایسه بهتر جالب است بدانید که حتی پردازنده‌های هسول اینتل از حدود ۱.۴ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برند. سیستم‌-روی-یک-چیپ A8 همچنین دارای ۱ گیگابایت حافظه‌ی رم است.

آیفون ۶ در بازی

اپل همچون نسل قبل در کنار A8 یک پردازنده‌ی خاص به نام M8 را هم اضافه کرده که وظیفه‌ی پردازش حرکات ورزشی کاربر همچون گام‌های برداشته شده، کالری سوزانده شده، مسافت طی شده و مواردی از این دست را دارد. در واقع اپل با بکار گیری این پردازنده‌ی بهینه،‌ بار پردازشی این امور را از روی پردازنده‌ی اصلی A8 برداشته است تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شده و بازده‌ی کلی سیستم حفظ شود. اپلیکیشنی که بیش از باقی اپلیکیشن‌ها از پردازنده‌ی M8 استفاده می‌کند، Health است.

از آنجایی که اندروید، ویندوز فون و iOS هر کدام ساختارهای خاص خود را دارند و دستورات را به اشکال مختلفی اجرا می‌کنند مقایسه این پلتفرم‌ها با یکدیگر کار دشواری است. آنچه می‌توان در باره‌ی بازده و عملکرد آیفون ۶ گفت آن است که شما هرگز با مشکل کمبود حافظه‌ی رم یا کندی در اجرای اپلیکیشن‌ها در این تلفن روبرو نخواهید شد. اما اگر مایل هستید تا بنچمارک‌های آیفون ۶ را مشاهده کنید، جداول ادامه‌ی مطلب را مشاهده کنید:

آزمایش 3D Mark

3D Mark یکی از معتبرترین نرم‌افزارهای بنچمارک در دنیای PC است که از چندی پیش به دنیای موبایل نیز راه یافته است. در این نرم‌افزار تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده گرافیکی (GPU) است. هرچه امتیاز بالاتر باشد، محصول قدرت پردازش گرافیکی بیشتری دارد و قادر است به شکل بهتری بازی‌های گرافیکی را اجرا کند.

آزمایش Geekbench 3

آزمایش Geekbench که تمرکز آن بر روی قدرت پردازنده است و دو امتیاز مجزا را برای آزمایش تک‌هست‌ای و چند هسته‌ای ارائه می‌کند:

آزمایش Sunspider

در این آزمایش سرعت اجرای کدهای جاوا اسکریپت آزمایش می‌شود. هر چه زمان کمتری بدست آید بهتر است و کاربر تجربه‌ی بهتری را در وب‌گردی خواهد داشت.

طول عمر باتری

آیفون ۶ به یک باتری ۱٫۸۱۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است. در آزمایش اول، فیلم استاندارد زومیت در رزولوشن 720p را در آیفون ۶ آنقدر پخش کردیم تا شارژ آن از ۱۰۰ به جایی برسد که تلفن خاموش شود. در این آزمایش شدت روشنایی صفحه‌نمایش روی ۵۰ درصد تنظیم شده بود و شبکه‌های بی‌سیم نیز خاموش بودند. در آزمایش پخش ویدیو، آيفون ۶ حدود ۷ ساعت و ۱۲ دقیقه دوام آورد. که برای یک تلفن ۴.۷ اینچی با صفحه‌نمایش نه چندان متراکم خیلی خوب به نظر نمی‌رسد. اما استفاده از پردازنده‌ی بهنیه‌ی A8 و همچنین نرم‌افزار کارآمد، طول عمر باتری آیفون ۶ در وب‌گردی را به حدود ۹ ساعت و ۳۰ دقیقه می‌رساند.

جمع بندی

آيفون ۶ از هر نظر بهتر از نسل قبل خود شده است؛ این تلفن به پردازنده‌ی سریع‌تر، دوربین به مراتب قوی‌تر، صفحه نمایش بزرگ‌تر و باتری حجیم‌تری مجهز شده است. همه‌ی این‌ها به معنی لذت بیشتر در زمان استفاده از آيفون ۶ در امور مختلف مخصوصا در کارهای مرتبط با محتوا مانند وب‌گردی، تماشای ویدیو، اجرای اپلیکیشن‌های سرگرمی و آموزشی است. اپل همان دقت همیشگی خود را در ساخت شاسی آیفون ۶ بکار برده و از مواد باکیفیت همچون آلومینیوم در آن استفاده کرده است. بدنه‌ی یکپارچه‌ی این تلفن با دقت وصف نشدنی تراش خورده تا وقتی تلفن را در دست می‌گیرد حس یک کالای باکیفیت و لوکس به شما منتقل شود. تمام این موارد باعث شدند تا اپل رکورد فروش ۱۰ میلیون دستگاه از آیفون‌های جدید خود را تنها در ۳ روز از زمان عرضه‌ی محصول به ثبت برسانند.

آیفون 6

اما در آیفون ۶ شاهد هیچ تغییر انقلابی نیستیم، صفحه نمایشِ بزرگ‌تر، قبل از این نیز در خیلی از تلفن‌های هوشمند وجود داشته است. نزدیک به ۲ سال است که تلفن‌های اندرویدی به صفحه‌نمایش ۴.۷ و ۵ اینچ و حتی بزرگ‌تر مجهز شده‌اند. حداقل انتظار داشتیم اپل وقتی سایز صفحه نمایش را تغییر می‌دهد، روش‌های خلاقانه‌ و جدیدی هم برای استفاده بهتر از فضای بیشتر در اختیارمان قرار دهد که این اتفاق در آیفون ۶ رخ نداد. در واقع اپلی که اصرار داشت صفحه‌نمایش بزرگ برای تلفن‌های هوشمند دلیل قانع کننده‌ای ندارد، خود در مسیری قرار گرفت که دیگران رفته بودند.

با این حال بدون شک آیفون ۶ یکی از بهترین تلفن‌های هوشمند سال جاری است و انتظار می‌رود کاربران نیز استقبال کم‌نظیری را از این تلفن داشته باشند.

نظر شما در باره‌ی آیفون ۶ چیست؟ آیا مایل به خرید آن هستید؟

نقاط قوت

خوش ساخت با کیفیت

بدنه‌ی باریک با ارگونومی عالی

پردازنده‌ی ۶۴ بیتی پرسرعت و بهینه‌

دوربین قوی با بازده بسیار خوب

اکوسیستم غنی به همراه رابط کاربری زیبا

صفحه نمایش با کیفیت و بی‌نقص

نقاط ضعف

طول عمر باتری نه چندان مناسب

برآمدگی دوربین و بهم ریختگی ظاهر دستگاه

لینک به ارسال
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...