رفتن به مطلب

انجمن چیه؟ حقوق هر فرد در انجمن چیه؟


Ehsaan

پست های پیشنهاد شده

بعد از مشکلات متعددی که در باب عدم پاسخ‌گویی به پرسش‌های کاربران پیش اومد؛ تصمیم گرفتم مهم‌ترین دلیل این پرسش‌های بی‌پاسخ و بی‌نظمی گاهی که در این انجمن و بقیه انجمن‌ها مشاهده میشه رو توضیح بدم.

[دوستان، این مقالک نظرات شخصی خودم در مورد این مسئله هست و لاغیر.]

انجمن چیه؟

انجمن، یه محل هست برای بحث و گفتگو. انجمن‌ها انواع مختلفی دارن، مثل انجمن حقوقی، انجمن فقهی، انجمن تخصصی و انجمن پشتیبانی، هر انجمن در حوزه خودش فعالیت می‌کنه.

در انجمن، وظیفه تمامی اعضا، بحث و گفتگو هست، این بحث و گفتگو میتونه در قالب پاسخ یا پرسش باشه. بنابراین تمامی کاربرا در قبال انجمن مسئولیت نسبت به حفظ انجمن (دقت کنید حفظ انجمن ) دارن و کسی هم نمیتونه منکر این قضیه باشه.

انجمن پشتیبانی

انجمن پشتیبانی یکی از انواع انجمن‌های تخصصی هست که خوشبختانه در ایران، دو انجمن فعال در همین دسته‌بندی داریم که یکی از اون‌ها، این انجمن، یعنی انجمن پشتیبانی وردپرس پارس هست.

اما انجمن پشتیبانی یعنی چه؟ تعریف شخصی من: انجمن پشتیبانی محلی هست برای بحث و گفتگو در مورد مشکلات و سوالات و چیزی که اونو از انجمن معمولی متمایز میکنه، جو تخصصی و کمک کاربرا به هم هست.

کلمه پشتیبانی به خوبی بیان میکنه که شما میتونید به انجمن و پاسخ‌ها و پرسش‌هاش تکیه کنید، وظیفه هر کس این هست که مشکلاتی که پیش اومده رو با جستجو در همین انجمن حل کنه یا اگه می‌بینه کسی به مشکلی برخورده که راه حلش رو می‌دونه، قطعاً باید تا جایی که بتونه، دریغ نکنه. اینطوری انجمن زنده میمونه و همه چیز به خوبی پیش میره.

انجمن مثل یه ماشین میمونه

هر ماشین، قطعاتی داره که اگه هرکدوم گم شه، ممکنه کلاً توی کار ماشین اخلال ایجاد کنه یا وظیفه خودش رو محول کنه به قطعات دیگه که حتی ضعیف تر هستن.

در هر انجمن پشتیبانی، کمک کاربرا (منظور از کاربر، منظورم کاربر عادی هست که مسئولیت مشخصی نداره) به هم، یه قطعه مهم از این ماشین هست که اگه نباشه، قطعاً مشکلات خیلی زیادی رو برای انجمن به وجود میاره.

با حذف این قطعه یا کوچیک‌شدن (کمرنگ شدن نقش کاربرا)، وظیفه به دوش مدیرا و کسانی که وظیفه و مسئولیت مشخص در انجمن دارن، میوفته. بنابراین وظیفه مدیران روز به روز سنگین‌تر میشه و نقش کاربرا کمرنگ‌تر میشه.

متأسفانه از ابتدا، این قطعه مهم در ماشین‌های انجمن پشتیبانی ایران، حذف شده بوده و یا اصلاً دیده نمیشه و جدی گرفته نمیشه. در واقع کسی که باید انجمن رو بچرخونه و زنده نگه داره خود کاربرا هستن، ولی چون دکمه ایجاد تاپیک رو فعال میبینن، بنابراین هر مشکل خودشون رو مطرح میکنن و جواب میگیرن و با طلبکاری میرن بیرون! و اصلاً براشون اهمیت نداره که پاسخ‌دهنده (چه کاربر چه مدیر)، چقدر زحمت کشیده یا بقیه چه مشکلاتی دارن که شاید اون بتونه پاسخ بده.

همین روند باعث شده که کاربرای زیادی رو ببینیم که با 1000 یا 2000 تاپیک و سوال (که 80% اونا هم تکراری هستن یا درمورد قالب‌های تجاری!!!)، فقط 100-120 پاسخ زدن که 98% اون پاسخ‌ها، یا آپ بودن یا اعتراض به عدم پاسخگویی!!!!*

یعنی سوال نپرسیم؟

منظور من ابداً نپرسیدن سوال نبود.

اگه کسی سوال نپرسه، قطعاً انجمن میخوابه، کسی که میخواد پاسخ بده، به چی پاسخ بده؟!

بنابراین سوال پرسیدن قطعاً اصلی‌ترین جزء هر انجمن پشتیبانی هست.

اما بحث و منظور اصلی این مقالک، بیان نقش پاسخگویی همه کاربرا هست. اگه ما بتونیم همونطور که نقش پرسش سوال رو در انجمن تبیین کردیم، نقش پاسخ‌دادن کاربر رو هم تبیین کنیم، قطعاً 99.9% تاپیک‌ها و مشکلات، پاسخ داده میشن.

من چیزی بلد نیستم، با توجه به چیزی که شما میگید، پس من نمیتونم فعالیتی داشته باشم؟

البته که میتونید. شما اوایل عضویت و مطالعتون چیزی بلد نیستید، اما قطعاً چیزهای زیادی یاد میگیرید و میتونید به کسایی که از شما هم پایین ترن و مثل مدتی پیش شما، از 0 میخوان شروع کنن، کمک کنین.

الان میخواید با این تاپیک بگید که مدیرا مسئولیتی ندارن؟

مدیرا وظیفه‌ای در قبال پاسخگویی ندارن، ما همه مسئولیت در قبال پاسخگویی. دقت کنید که وظیفه با مسئولیت فرق داره.

دوست ندارم کمک کنم! مشکلیه؟

خیر دوست عزیز، هیچ مشکلی نیست! دو حالت هست:

1. شما اشتباه اومدید، انجمن پشتیبانی قطعاً جای چنین کسانی، شما میتونید با استخدام یه پاسخگو 24 ساعته، مشکل خودتون رو حل کنید. خوشبختانه پول زیادی هم در ماه نمیگیرن.

2. کسی که به دیگران کمک نمیکنه، قطعاً نمیتونه از کمک بقیه هم استفاده کنه، بنابراین دور از انتظار نیست که کسی که نمیخواد کمک کنه، در سطح علمی کنونی خودش درجا بزنه و توانایی پیشرفت رو نداشته باشه.

با انتشار این مقاله، انتظار ندارم که به کسی بربخوره یا ناراحت بشه، چون چنین منظوری هم ندارم.

موفق باشید.

« زکات علم، نشر آن است »

پانویس *: آمار دقیق نیست، تقریبی و بر مبنای کاربرای 3 انجمن پشتیبانی ایرانی هست.

لینک به ارسال

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...