رفتن به مطلب

عکاسی از طبیعت بی جان


پست های پیشنهاد شده

عکاسی از طبیعت بی جان

طبیعت بی‌جان؛ شاید اگر باهنر آشنایی نداشته باشید این ترکیب در ابتدا حسی منفی در شما ایجاد کند چرا که طبیعت مظهر “جان” است. اما در عکاسی و نقاشی این ترکیب کلمه به معنای به تصویر کشیدن اشیاء غیر متحرک به کار برده می‌شود که به اجسام جان می‌بخشد. این نوع عکاسی بسیار جذاب و بدیع می‌تواند در هرجایی به کار رود. از تبلیغات چاپی تا عکس‌های هنری و مفهومی. با کجارو همراه باشید تا شرحی مختصر بر این نوع عکاسی زیبا را بخوانیم.

عکاسی طبیعت بی‌جان به عکاس آزادی عمل می‌دهد تا سوژه را طوری که خودش می‌خواهد چینش و آماده‌سازی کند. بیایید ابتدا بر روی ضوابط پایه‌ای که باید در این نوع عکاسی مدنظر‌ قرار داده شود تمرکز کنیم.

stillas.jpg

عکاسی هنری بسیار وسیع و زیباست که بسته به سلیقه و علاقه‌ی هر شخص، دارای انواع مختلفی است. از انواع عکاسی می‌توان به مد و فشن، طبیعت، عکاسی هنری و خیالی، عکاسی مجالس و عروسی، طبیعت بی‌جان، پرتره، عکاسی معماری و بناها، عکاسی سفری، عکاسی کاندید، ماکرو، سیاه‌ و سفید، عکاسی در شب، دیجیتال، فرم بدن، ورزشی، خبری و غیره نام برد.این لیست بی انتهاست و توضیح و آموزش همه‌ی آن در این مقاله نمی‌گنجد پس ما اینجا نکات، ترفندها و پایه‌های عکاسی طبیعت بی‌جان را خواهیم داشت.

لینک به ارسال

عکاسی طبیعت بی‌جان چیست؟

حتما تا به حال عکس‌های فوق‌العاده را در مجله‌ها و بروشورها دیده‌اید، از یک بستنی یا چندعدد گیلاس که بسیار خوشمزه به نظر می‌رسد که می‌خواهیم آنها را از عکس بیرون بیاوریم و بخوریم!

Screen-Shot-2015-04-23-at-11.03.jpg

بنابراین هنر عکاسی طبیعت بی‌جان است که آن تصویر را آنقدر زنده و پویا نشان می‌دهد. این نوع عکاسی ترسیم یک سوژه‌ی بی‌جان و بی‌حرکت یا گروهی از اشیاء است که می‌تواند با خلاقیت به شکل‌های مختلفی انجام شود. این عکاسی بسیار تحسین شده و مورد استقبال است که در آن هر عکاس سبک خاص خود را دارد. ایده‌ی اصلی این سبک بیان یک داستان یا رساندن یک مفهوم به وسیله‌ی یک عکس است. عکاسان طبیعت بی‌جان همیشه در حال آزمودن ترکیب‌بندی‌های مختلف و بازی با نور و سایه‌ها برای رسیدن به تصویر نهایی هستند.

اصول عکاسی طبیعت بی‌جان

پشت‌زمینه

یکی از مهمترین عناصری که باید در عکاسی طبیعت بی‌جان مورد توجه قرار دهیم، پشت‌زمینه است. اگر تمام عکس‌هایمان را با یک پشت‌زمینه بگیریم، تصاویر در نهایت خسته کننده و دچار رکود شده و بسیار یکنواخت می‌شود ( که معمولا خوب نیست ) .

stilaf.jpg

انواع مختلف پشت‌زمینه به عنوان عامل ایجاد کنتراست عمل خواهند کرد. چین‌خوردگی‌ها و چروک‌ها بر حس طبیعی بودن تصویر می‌افزایند. معمولا عکاسان از مخمل مشکی برای پشت‌زمینه استفاده می‌کنند تا نور را جذب کند و انعکاس ندهد. این کار باعث می‌شود از شدت انعکاس‌ها و نقاط روشن نا‌خواسته در تصویر خلاص شوند.

لینک به ارسال

ترکیب‌بندی

ترتیب‌های خلاقانه و بدیع در اشیاء باعث خلق طرح‌های زیبا و جذاب در تصویر نهایی می‌شوند. با جای اشیاء بازی کنید و آنقدر آنها را جابه‌جا کنید که به تصویر نهایی برسید چرا که حتی یک جابه‌جایی کوچک تفاوتی مهم و زیبا در تصویر نهایی به وجود می‌آورد. همچنین گاهی سوژه را در حالت خود رها کنید و به جای آن دوربین را در زوایای مختلف امتحان کنید.

448_max.jpg

شما می‌توانید با پشت سرهم قرار دادن و مقایسه‌ی تصاویر در رایانه‌ی خود، به اثر مثبت و منفی هر تغییر پی ببرید. تصویر باید به صورت غیر مستقیم اما موثر با احساسات مخاطب ارتباط برقرار کند. تصویر باید بتواند احساسات مختلف بیننده را جذب و تحریک کند. بنابراین اشیاء به کار رفته در هر تصویر باید طبق اصول خاصی چیده شوند.

نورپردازی

مهمترین بعد همه‌ی انواع عکاسی نوع نور به کار رفته برای نورپردازی و روش به‌کار گیری آن است. عکاسان در عکاسی طبیعت بی‌جان از نور پردازی و بازی با سایه‌ها به عنوان وسیله‌ای برای رساندن داستان خود بهره می‌برند. آنان تا جای ممکن از نور طبیعی استفاده می‌کنند چرا که درخشش و اثر طبیعی ویژه‌ای بر روی ترکیب‌بندی دارد.

still2.jpg

معمولا چیدمان در کنار پنجره یا منبع نور قرار می‌گیرد. اگر تصویر در فضای بیرونی است، می‌توانید سایه‌های مختلفی که طبیعت اطرافتان در اختیارتان گذاشته را امتحان کنید. مثل سایه‌ی قبل از غروب یا فضای ابری پیش از بارش باران. همچنین می‌توانید با تنظیمات مختلف دوربین بازی کنید تا به حس‌های مختلف مناسب برای هر عکس برسید. مثل بازی با نور‌دهی یا عمق میدان. عکاسان معمولا از یک تکه کاغذ سفید در جهت مخالف منبع نور استفاده می‌کنند تا نور را به سمت قسمت‌هایی که سایه‌ بر روی سوژه تشکیل شده منعکس کنند.

چند ترفند و نکته

-تلاش کنید در هر بار یک شیء را اضافه و با چیدمان‌های مختلف بیازمایید تا در نهایت به ترکیب‌بندی مناسب برسید.

– تلاش کنید با پشت‌زمینه‌های مختلف و ویرایش آن در نرم‌افزار ، احساس مختلفی که هر روش ایجاد می‌کند را امتحان کنید.

– انواع مختلف نور و رنگی که نور‌های مصنوعی ایجاد می‌کنند را در جهت پر کردن سایه‌ها و تیرگی‌ها امتحان کنید.

ترفند دیگر که سطح شما را ارتقاء می‌بخشد بررسی و نگاه دقیق به عکس‌های گرفته شده توسط عکاسان معروف است. به ترکیب‌بندی و سایه‌های تصاویر آنها دقت کنید. روش‌های آنها را بررسی کنید تا مفهوم سبک مطبوع‌شان را درک کنید.

still-life.jpg

لینک به ارسال
×
×
  • اضافه کردن...