رفتن به مطلب

هاست خارج مناسب تر است یا هاست ایران؟


پست های پیشنهاد شده

این سوالیه که برای اغلب وب مسترها پیش میاد که کدوم هاست برای راه اندازی سایت مناسب تره؟

در ابتدا باید یک سری مفاهیم رو توصیف و تشریح کنیم.ببینید اصولا هاست و سرور، کامپیوتر هایی هستند که در کشور های مختلف مستقر میشن و از سایت ها میزبانی میکنند.بصورت کلی اطلاعات هر سایتی (اعم از تصاویر،کدها ،فایل های دانلودی و …) باید در یک کامپیوتر یا سرور قرار داشته باشند تا به محض فراخوانی توسط کاربران قابل استفاده و مشاهده باشند.این کامپیوتر ها به اصطلاح سرور نامیده میشن.

وقتی شما یک تصویر رو در سایت خودتون آپلود میکنید در واقع اون رو به یک سرور در یک جای دنیا فرستادید و لینکی که از تصویر دارید در واقع آدرس فراخوانی تصویر مورد نظر هست تا در کامپیوتر کاربران نمایش داده بشه.

 

هاست خارج مناسب تر است یا هاست ایران؟

 

بنابر توضیحات فوق میتونیم بفهمیم که تمامی اطلاعات سایت شما و یا هر سایت و وبلاگ دیگه ای بر روی یک سرور در یک جای دنیا قرار داره(مثل امریکا،آلمان،فرانسه و یا ایران).خب پس فهمیدن اینکه انتخاب سرور میتونه نقش بسزایی در سرعت لود و کیفیت سایت شما داشته باشه کار سختی نیست.

حتما در هنگام خرید از ارائه دهنده های هاست، دیدین که پلن های مختلفی دارن و در بعضی از اونها میشه کشور محل سرور و هاست رو انتخاب کرد.مثلا هاست ایران یا هاست خارج و … (هاست ایران به این معنیه که سرور مورد نظر در کشور ایران قرار داره و هاست خارج یعنی سرور مورد نظر در خارج از کشور قرار داره)

بحثی که همیشه در بین مدیران سایت ها داغ بوده این هست که برای سایتشون هاست و سرور داخل ایران خریداری کنند یا هاست و سرور خارج از ایران.

برای روشن تر شدن بحث از چند نقطه نظر مختلف هاست ایران و هاست خارج رو مقایسه میکنیم:

۱- از نظر سرعت لود و بازدهی سایت

بدیهیه که هرچه محل قرار داشتن سرور سایت شما به محلی که کاربر قرار داره نزدیکتر باشه سایت شما برای کاربر مورد نظر سریعتر و بهتر لود میشه(چون اطلاعات باید فاصله کمتری رو برای رسیدن به کامپیوتر کاربر طی کنند).

مثلا اگر سایت شما بر روی یک هاست داخل ایران قرار داشته باشه ،برای یک کاربر ایرانی با سرعت خیلی بالاتری نسبت به یک کاربر امریکایی لود میشه و برعکس.

۲- از نظر سئو و بهینه بودن برای موتور های جستجو مثل گوگل،بینگ و …

موتور های جستجو مثل گوگل و یاهو برای پیدا کردن مطالب مرتبط با جستجوی کاربران از یک سری ربات هوشمند استفاده میکنند که دائما در سطح اینترنت در حال گشت و گذار و اکتشاف هستند.این ربات ها بر اساس فاکتور های مختلفی به سایت شما امتیاز میدن و در آخر در هنگام اعلام نتایج یک جستجو بر اساس همین امتیازات سایت ها رو لیست میکنند.به این صورت که سایت های با امتیاز بالاتر در نتایج جستجو زودتر از سایت هایی با امتیاز پایین تر نمایش داده میشن و طبیعتا این موضوع میتونه تاثیر بسیار زیادی روی بازدید سایت مورد نظر داشته باشه.

یکی از مهمترین فاکتورهایی که توسط این ربات ها در نظر گرفته میشه سرعت لود سایت شماست.به این صورت که هر چه سایت شما برای این ربات ها سریعتر باز بشن امتیاز بیشتری از اون ها خواهید گرفت.از طرف دیگه سرور های موتورهای جستجو مثل گوگل و یاهو و … در خارج از ایران (بویژه در امریکا) قرار دارن و طبیعتا اگر سرور سایت شما در اون کشورها باشه سایت شما برای این ربات ها خیلی سریعتر از حالتی باز میشه که محل سرور سایت شما در ایران باشه!

بنابراین میشه اینطور گفت که از نظر سئو،سرور های خارج از ایران (بویژه در امریکا) بهتر نتیجه میدن.

جمع بندی کلی

اگه بخوایم بر اساس مطلب بالا یک جمع بندی کلی در مورد انتخاب محل سرور سایتمون داشته باشیم باید بگیم که:

اگر سایت شما یک سایت انتشار محتوای یک طرفه س مثل سایت های خبری،دانلودی،موزیک،آموزشی و … که ورودی موتور های جستجو براتون خیلی اهمیت داره توصیه میکنیم از هاست های خارج از ایران(ترجیحا امریکا) استفاده کنید،چون در این صورت از موتور های جستجوگر ورودی بیشتری خواهید داشت.اگر سایت شما به صورتی هست که محتوایی رو میخواین برای دانلود قرار بدین بهترین کار این هست که هاست و سرور اصلی سایتتون رو در امریکا انتخاب کنید و یک هاست دانلود ایران هم برای قرار دادن فایل های دانلودیتون خریداری کنید تا کاربران برای دانلود، مشکل سرعت نداشته باشن.البته این نکته هم باید خدمت شما عرض کنیم که اغلب سایت های موجود در وب(حتی سایت های ایرانی) از سرور های قدرتمند خارجی استفاده میکنند و در خیلی از موارد کمبود سرعت سرور های خارجی نسبت به سرورهای ایران اصلا حس نمیشه!

اما اگر سایت شما از اون دسته سایت های کاربر محور هست که کاربر در اون تعامل زیادی داره مثل شبکه های اجتماعی،میگروبلاگ ها،چت روم ها،سایت هایی که در اونها ثبت نام کاربران و … انجام میشه باید بدونین که سرعت لود شدن سایت شما برای کاربران خیلی مهمتر از سئوی وبسایت هست بخصوص اگر محتوای سایت شما خاص باشه و ورودی موتور های جستجو برای شما اهمیت نداشته باشه!

باید متناسب با نیازتون هاست و سرور مورد نظر خودتون رو پیدا کنید و مهمترین نکته اینکه همیشه سعی کنید از شرکت ها و ارائه دهنده هایی خرید کنید که سابقه کار و اعتبار لازم رو برای ارائه سرویس دارن.

 

منبع: وب نگار

لینک به ارسال

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...