1 پست در این موضوع قرار دارد

سئو و بهینه سازی سایت برای موتور جستجو

سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization  به معنای بهینه سازی سایت برای موتور جستجو است . به مجموعه فعالیت های تخصصی که بر روی وب سایت صورت می گیرد تا در نتایج بالاتر موتور های جستجو همانند گوگل ، یاهو، بینگ و غیره  قرار گیرد را بهینه سازی سایت یا به اصطلاح سئو می گویند . به عبارت دیگر سئو یک  تکنیک یا فرآیندی است که باعث می شود وب سایت بر اساس کلمات کلیدی به رتبه های بالاتر صفحات اول موتور های جستجو قرار بگیرد که نتیجه آن افزایش رنکینگ وب سایت و افزایش ترافیک سایت خواهد بود. علم سئو در اواسط دهه ۱۹۹۰ توسط وب مستر‌ها و مدیران سایتهای بزرگ بوجود آمد .

سئو فرآيند ساده‌ای نيست که به راحتی پياده‌سازی شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينه‌ای و صبر است. موتور‌ های جستجو با تغيير مداوم الگوريتم‌های رتبه‌بندی خود غير قابل پيش‌بينی میکنند ، بنابراين وظيفه مهندسين سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در اين زمينه است .

انواع سئو

سئو کلاه سفيد  ( White Hat SEO )

اصطلاح سئو کلاه سفيد به مجموعه ای از تکنيک‌ها، روش‌ها و استراتژی ها یی که از قوانين و راهنمایی های موتور های جستجو تبعيت می‌کنند، اشاره دارد. سئو کلاه سفید به معنای فريب يا دستکاری موتور‌ های جستجو و يا کاربران  نيست . از سئو کلاه سفید همچنين به سئو اخلاقي نيز ياد می‌شود ، دليل آن اين است که يا اجرای بلند مدت داشته و يا از دستورالعمل‌ها و سياست‌های صحيح جهت بدست آوردن رتبه‌های بالا در نتايج موتور‌ های جستجو استفاده می‌کند.

برخی از روش ها و تکنیک های سئو کلاه سفید بدین شرح است :

● بکارگيری کلمات کليدی مرتبط ، شامل کلمات کلیدی کوتاه و بلند

● استفاده از کلمات کليدی به شکل طبیعی درعنوان صفحه ، هدينگ ها، پيوندهای داخلی صفحه ، محتوای ساير صفحات و برچسب ها

● مطالعه و بررسی گزارش های تحليلی نظير گوگل آناليتيک و اصلاح محتوای وب سايت مبتنی بر نتايج اين بررسی ها

● اضافه کردن محتوای جديد به وب سايت به شکلی مستمر

● استفاده از ساختار پيوندی HTML يه شکلی صحيح ، به نحوی که موتور جستجو قادر به شناسایی درست هدينگ های متون و ساختار محتوا باشند

● حصول اطمينان از اينکه تمامی کدها و لينک های وب سايت معتبر هستند يا حداقل منجر به توقف روبوت های موتور جستجو نمی شوند

● ايجاد نقشه سايت به نحوی که صفحات به يکديگر متصل بوده و روبوت موتور جستجو قادر به رفتن در درون هر صفحه باشند

● استفاده از  CSS ها برای جدا کردن محتوا از پيوندها و بدين ترتيب افزايش تراکم کلمات کليدی با کاهش ميزان پيوندهای موردنياز جهت مراجعه

● ايجاد محتوای با کيفيت به نحوی که ساير افراد تمايل به اشتراک گذاردن آن داشته باشند

● بهينه سازی سايت برای رسانه های اجتماعی به اميد جذب لينک های جذاب رسانه های اجتماعی

● برنامه ريزی برای تبادل لينک با وب سايت های مرتبط

 

سئو کلاه  سیاه  (Black Hat SEO )

اصطلاح سئو کلاه سياه به مجموعه‌ای از دستورات که به منظور فريب و دستکاری الگوريتم‌های موتور های جستجو با هدف بدست آوردن رتبه‌بندی بالا بکار مي‌رود. لازم به ذکر است که سئو کلاه سیاه غير اخلاقی بوده و توسط هيچ موتور جستجو يی تاييد نمی‌شود . انجام تاکتيک‌های سئو کلاه سياه ممکن است که باعث افزايش رشد ناگهانی در نتايج جستجو شود ولی می‌تواند منجر به پرداخت جريمه و يا حذف کامل از فهرست پايگاه داده موتور جستجو شود.

برخی از روش ها و تکنیک های سئو کلاه سیاه بدین شرح است :

● انباشت کلمات کليدی در محتوا

● استفاده بيش از حد از کلمات کليدی در برچسب ها، تگ های جايگزين و متا تگ ها

● قراردادن کلمات کليدی در متون پنهان با تغيير رنگ فونت اين کلمات و يا همرنگ کردن آن با پيش زمينه وب سايت به شکلی که قابل خواندن نباشد

● استفاده بيش از حد از کلمات کليدی و انباشت کلمات کلیدی در متون قابل مشاهده به شکلی تکراری

● استفاده از صفحات ورودی يا درگاهی ، يعنی صفحاتی که مملو از کلمات کليدی هستند که فقط از سوی موتور های جستجو قابل ديدن هستند زيرا افراد به صفحاتی با محتوای واقعی هدايت می شوند

● دوگانه برخورد کردن (Clocking): نمايش محتوای متفاوت به موتور های جستجو نسبت به آنچه افراد در بازديد از وب سايت مشاهده می کنند با شناسايی کاربران از طريق IP و يا ساير روش های ديگر

● لينک های انبوه (Link Farms) : صفحاتي با لينک های غيرمرتبط بسيار که صرفا با هدف ايجاد لينک های بيشتر برای صفحات هدف طراحی شده اند

● بکارگيری فورمها و بلاگهای اسپم و ساير رسانه اجتماعی

سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO  )

سئو کلاه خاکستری بين دو روش سئو سياه و سئو سفيد، رويکرد ميانه ای را برای بهينه سازی سایت برای موتور جستجو ارائه مي دهد . اين روش ها مخاطرات و ريسک بيشتری را نسبت به روش های سئو کلاه سفيد دربر می گيرند اما در عين حال جريمه يا محروميت موتور های جستجو را همچون روش های سئو کلاه سياه به همراه ندارند . ذکر اين نکته لازم است که با توجه به تغيير سياست ها و الگوريتم های بهينه سازی سایت برای موتور های جستجو ، روشی که امسال به عنوان سئو کلاه خاکستری شناخته مي شود، ممکن است در سال آينده به عنوان يک روش سئو کلاه سياه به شمار آيد.

برخی از روش ها و تکنیک های سئو کلاه خاکستری بدین شرح است :

● بکاربردن روش تراکم کلمات کليدی به نحوی که از شکل نرمال آن خارج شود، اما در عين حال به سطح روش سئو سياه انباشت کلمات کليدی نيز بدل نشود

● انتشار محتوای تکراری در وب سايت های متفاوت

● لينک سازی در جاهايی که ايجاد پيوند چندان مهم نيست

● استفاده از لينک های پولی

● استفاده از روش لينک دهي سه گانه : اين روش همانند روش لينک دهی تعاملی بين دو سايت است با اين تفاوت که در اينجا سه وب سايت وجود دارند بدين ترتيب که وب سايت الف به وب سايت ب و وب سايت ب به جيم و به همين ترتيب وب سايت جيم به وب سايت الف لينک می دهند. هدف اينگونه لينک دهی اجتناب از ظاهر شدن به عنوان لينک های دوجانبه و شناخته شدن به عنوان لينک های يک طرفه است.

پیاده سازی استراتژی ها ، تاکتیک ها و فعالیت های سئو و بهینه سازی سایت 

در طی فرآیند سئو و بهینه سازی ، پیاده سازی تاکتیک ها و فعالیت های صورت گرفته بر روی سایت به دو بخش کلی تقسیم می شود :

سئو درون صفحه یا On-Page Seo : به مجموعه فعالیت های تخصصی که مستقیما بر روی وب سایت و صفحات سایت صورت می گیرد تا در نتایج بالاتر موتور های جستجو قرار گیرد و کاملا توسط مدیر سایت و یا کد سازی روی صفحه کنترل می شود را سئو درون صفحه یا On-Page Seo می گویند . یا به عبارت دیگر سئو درون صفحه به کنترل مستقيم کدها و يا محتويات وب سايت شما اعم از متن، تصوير، پيوند و هر چيزي که در سايت خود بارگذاری مي‌کنيد ، می شود . برای مثال سئو درون صفحه شامل کدهای HTML ، متا تگ ها ، جایگیری مناسب کلمات کلیدی و چگالی کلمات کلیدی می شود .

سئو برون صفحه یا Off-Page Seo : به مجموعه فعالیت های تخصصی که به شیوه غیر مستقیم روی وب سایت تاثیر می گذارد تا در نتایج بالاتر موتور های جستجو  قرار گیرد و از اختیار مدیر سایت خارج است و توسط مدیر سایت و یا کدسازی روی صفحه کنترل نمی شود را سئو برون صفحه یا Off-Page Seo میگویند . برای مثال سئو برون صفحه شامل شهرت و محبوبیت لینک ها و رسانه یا شبکه های اجتماعی و … می شود .

چه کسانی به SEO احتیاج دارند؟

هر وب سایتی که به سوی تجارت و بازرگانی حرکت می کند، باید صفحات وب خود را برای موتور های جستجو بهینه سازی کند. هدف نهایی یک وب سایت جلب کاربران اینترنتی می باشد، و مطالعات نشان داده است که پهنه عظیمی از کابران اینترنتی ، وب سایت ها را در موتور های جستجو پیدا کرده اند. اگر شرکت شما نظر به ساخت یک وب سایت جدید و یا به روز کردن وب سایت قدیمی خود را دارد باید توجه داشته باشید که برای پیشرفت باید سئو   ( SEO ) را در الویت قرار دهید.

فرض کنيد شما سايتی داريد که در آن به فروش انواع و اقسام موبايل های مختلف می پردازيد، در ليست موبايل های شما iPhone 4S نيز وجود دارد، اگر کاربران قصد خريد اين گوشی را داشته باشند کلماتی نظير خرید iPhone 4S ، سايت فروش iPhone 4S ، خريد iPhone 4S ، خريد آيفون 4 اس و صدها کلمه ديگر را که به اصطلاح Query ميگويند را جستجو ميکنند، آيا سايت شما در ليست پيشنهاد های اول موتور جستجو قرار دارد؟ آيا سايت شما در صفحه اول قرار دارد؟ اگر جواب بله هست بايد خوشحال باشيد که سايت شما برای موتور های جستجو بهينه سازی شده است و اگر جواب خير است بهتر است به فکر بهينه سازی سايت خود برای موتور های جستجو باشيد تا با اين کار در صفحه اول موتور های جستجو قرار بگيريد ، بازديد بيشترو در نتيجه فروش بيشتری داشته باشيد.

اهداف سئو

هدف سئو و بهینه سازی سایت کمک به وب سايت‌ها در بدست آوردن جایگاه بالا در نتايج جستجوی طبيعی و افزايش ارتباط بين صفحات و کلمات کليدی وارد شده توسط کاربران است . نمايش دادن بيشترين صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوی جستجوی وارد شده دارای مزايای زيادی هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو است که در آن کاربر بيشترين نتايج مرتبط جستجو شده را پيدا می‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد می‌شود چرا که الگوريتم آن بيشترين صفحات مرتبط را نشان می‌دهد.

برای وب سايت‌ها خيلی مهم است که در صفحه اول نتايج جستجوی گوگل به خصوص جزو سه تا نتيجه طبيعی اول که 58.4 درصد کليک‌ها را شامل ميشود، قرار گيرند. به عنوان مثال اگر کلمه کليدی ” لب تاپ” یک ميليون جستجوی گوگل را در ماه به خود اختصاص ‌دهد، اين بدين معنی است که سه جايگاه اول 58.4 درصد بازديدکنندگان یعنی حدود 584000 بازدید کننده و خود جايگاه اول 36.4 درصد یعنی حدود 364000 بازدیدکننده را به خود اختصاص می‌دهد.

مطالعه ديگر نشان می‌دهد جستجو کنندگان خيلی دوست دارند روی پيوندهای طبيعی یا ارگانیک نتايج جستجو کليک کنند، اين مطالعه مشخص می‌کند 72.3 درصد کاربران گوگل روی پيوندهای طبيعی نتايج جستجو کليک می‌کنند و تنها 27.3 درصد کاربران روی پيوندهای ليست های پرداخت شده کليک می‌کنند . اين يکی ديگر از دلايلی است که شرکت‌ها تاثير سئو را دانسته و حاضر هستند برای آن زمان و هزينه صرف کنند.

بطور کلی اهداف سئو را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:

● افزایش بینندگان و مراجعه کنندگانی که با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با زمینه کاری شما در حال جستجو در موتور های جستجو هستند . (تبلیغات هدفمند)

● افزایش آمار بینندگان و بالا رفتن آمار ترافیک وب سایت شما که نتیجه آن افزایش آگاهی و اطلاع از محصولات و خدمات شما است و مستقیما” به فروش بیشتر می انجامد.

● کسب اعتبار و محبوبیت بیشتر و ایجاد برند برای شرکت شما

● برتری جایگاه شما نسبت به رقبای تجاری خود

● تبلیغات همیشگی، هدفمند، پایدار و بسیار کم هزینه در مقایسه با روشهای دیگر تبلیغاتی برای محصولات و خدمات خود در سطح ملی و جهانی

روش های شناساندن سایت به موتورهای جستجو

● انتخاب و تعیین موتور های جستجو مناسب

● آگاهی از معیارهای رده بندی موتور های جستجو و نحوه توزیع امتیاز معیارها در الگوریتم

● تعیین کلید واژه های متناسب

● بکارگیری کلیدواژه ها در بخش های مختلفی از صفحات سایت

موتور های جستجو

موتور های جستجو برای جستجوی دقیق در اینترنت از برنامه های هوشمند یا Intelligent agents  که بوت نیز نامیده می شود ، استفاده می کنند و هنگام خواندن محتوای سایت ها و نمایه کردن سایت ها از پارامترهای خاصی بهره می گیرند . این برنامه ها اطلاعات موجود در هر صفحه از سایت را خوانده و لینک های موجود در آن را پیگیری می کنند . ثبت نام سایت در موتور های جستجو بسیار ساده است . در بیشتر مواقع ، فقط باید URL  و یا نشانی اینترنتی خود را در فرمی وارد و ارسال نمایید . حتی اگر URL  سایت را در موتور های جستجو به ثبت نرسانید ، سرانجام برخی از موتور های جستجوی بزرگ سایت شما را پیدا خواهند کرد . البته پیشنهاد می کنم قبل از اینکه بوتها به سراغ سایت بیایند ، سایت خود را زودتر در موتور های جستجو ثبت کنید . پس از ثبت نام سایت در موتور های جستجو ، برخی از بوتها هر چند وقت یکبار از سایت دیدن کرده و تغییرات و موضوعات به روز شده آن را ثبت می کنند . اکثر کاربران اینترنتی حدودا 85 درصد برای جستجو در وب از موتور های جستجو و یا فهرست های موضوعی یا همان دایرکتوری ها استفاده می کنند . موتور های جستجو می توانند ترافیک بسیار زیادی را برای سایت تولید کنند و این امر در صورتی محقق می شود که بتوانید سایت را طوری مدیریت کنید که در صدر فهرست نتایج جستجو قرار گیرد . برخی از معیارهای رده بندی مشترک بین موتور های جستجو عبارتند از :

● نام دامنه

● عنوان صفحه

● متن صفحه

● متا تگ کلید واژه

● تگ های کامنت ها

● تگ Alt

● هدرها

کلمات کلیدی یا کلید واژه ها

هنگامی که کاربران اینترنت و مشتریان محصولات و خدمات شما در حال جستجو در اینترنت و موتور های جستجو هستند، برای یافتن مطالب مورد نیاز خود از کلمات مرتبط با آن محصولات و خدمات استفاده مینمایند. این کلمات و واژگان را که از یک، دو، سه و یا ترکیب چند کلمه تشکیل شده اند را به اصطلاح کلمات کلیدی یا کلید واژه می نامند . کلمات کلیدی یکی از مهمترین ارکان سایت را تشکیل می دهند . برای اینکه موتور های جستجو بر اساس کلید واژه ها رتبه سایت را تعیین می کنند و این واژه ها به احتمال زیاد واژه هایی هستند که مردم برای جستجو از آن استفاده می کنند . انتخاب و ترکیب صحیح کلید واژه ها در هر صفحه نقش مهمی در موفقیت سایت دارند . هنگام تهیه فهرست کلید واژه ها ، فقط از اسامی استفاده نکنید . روی کلمات انتخابی با دقت فکر کنید و کلماتی را انتخاب کنید که با محصولات و خدمات شما ارتباط داشته باشند .

به عنوان مثال ، اکر سایت شما دارای اطلاعاتی درباره کاهش وزن است ، کلید واژه های آن وزن ، کاهش وزن ، رژیم ، ورزش ، تغذیه و غیره خواهد بود . همچنین می توانید برخی از واژه هایی که فواید دیدار از سایت را عنوان می کند ، نظیر لاغری ، اندام موزون ، سلامتی ، خوش هیکلی و غیره در فهرست کلید واژه ها قرار دهید . همواره مشتریان و یا بینندگان هدف را هنگام تهیه کلید واژه مدنظر قرار دهید و ببینید آنها وقتی می خواهند اطلاعاتی در موضوع کاری شما بیابند . از چه کلید واژه هایی استفاده می کنند . هرگز فکر نکنید وقتی مردم می خواهند سایت شما را پیدا کنند چه کاری انجام می دهند ، بلکه به این فکر کنید آنها وقتی از وجود شرکت شما اطلاعی ندارند چه کاری انجام میدهند و در چه جاهایی به دنبال محصولات و خدماتی که شما عرضه می کنید ، می گردند . اگر این کار به نظرتان دشوار می آید . سعی کنید از دیگران راجع به آن سوال کنید .

کلمات کلیدی در متون وب سایت چه ویژگیهایی باید داشته باشند:

● کلمات کلیدی باید موضوع اصلی وب سایت را شامل شوند.

● کلمات کلیدی باید همسان با واژه های مورد استفاده کاربران برای جستجوی مطالب سایت شما باشد.

● کلمات کلیدی باید مرتبط با عنوان صفحه باشند.

● کلمات کلیدی باید مرتبط با موضوعات محتوایی و کاری شما بوده و بصورت تخصصی از آن در متون استفاده شود.

● از تکرار بی مورد و بی هدف از کلمات کلیدی باید اجتناب نمود چون باعث کاهش رتبه وب سایت شما میگردد.

منبع : موبایل فور ایران

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست

برای ارسال نظر یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید نظر ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در انجمن ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری