رفتن به مطلب

روشهای تعیین بازار هدف در دنیای دیجیتال مارکتینگ را بشناسید.


mr-ali

پست های پیشنهاد شده

تعیین بازار هدف در دنیای دیجیتال مارکتینگ

آشنایی با بازار هدف در دیجیتال مارکتینگ

امروزه تعیین بازار هدف در دنیای دیجیتال مارکتینگ یکی از مهم ترین قسمت ها برای تبلیغ برند می باشد. با ورود دیجیتال مارکتینگ به بازار کسب و کار، بازاریابی سنتی که در قدیم نقشی کلیدی در تبلیغ برندها داشت به مرور کنار گذاشته شده است. در این نوع بازاریابی صاحبان کسب و کار نمی توانند بازار هدف خود را تعیین کنند و مخاطبان این تبلیغات همه مردم می باشند. این موضوع سبب می گردد که هزینه صرف شده در بازاریابی سنتی بالا بوده و صاحبان کسب و کار بدون اطلاع از اینکه مخاطبان چه کسانی هستند، مجبور به صرف هزینه های بدون بازده می باشند. اما با ورود دیجیتال مارکتینگ به بازار کسب و کار، این هزینه ها می تواند به صورت هدفمند برنامه ریزی گردد. مشاغلی که به دنیای آنلاین وارد می شوند، با طراحی سایت بهینه برای کسب و کار خود در اولین قدم، به تبلیغ برند خود می پردازند. این مشاغل در قدم بعدی برای بیشتر نشان دادن برند خود، رو بهخدمات سئو و تبلیغات در گوگل می آورند تا بتوانند با بالا بردن رتبه خود در نتایج جستجوی گوگل بازار هدف بیشتری را مورد مخاطب قرار دهند. پس در همه تبلیغات، شناسایی بازار هدف یکی از مهم ترین گام ها در مسیر موفقیت می باشد. با شناسایی بهینه مخاطبان به عنوان بازار هدف، می توان بر روی این افراد سرمایه گذاری نمود و با داشتن استراتژی های خاص و صرف هزینه های هدفمند، به رونق کسب و کار خود پرداخت. بسیاری از افراد برای تبلیغ برند خود، شناسایی بازار هدف را به عنوان کاری هزینه بر و وقت گیر می شناسند. در حالی که این افراد باید در نظر بگیرند با شناسایی مخاطبانی که احتمال مشتری شدن آن ها بالاتر می باشد، می توان به سرعت در کسب و کار خود رونق ایجاد نمایند. با شناسایی نیاز این مخاطبان و ارائه خدمات ویژه به آن ها می توان آن ها را به مشتریانی وفادار تبدیل نمود. پس شناسایی خصوصیات و خواسته های مخاطبان یکی از اصلی ترین ارکان در تعیین بازار هدف می باشد.

مراحل شناسایی بازار هدف

همان طور که توضیح داده شد، بازار هدف مخاطبانی هستند که احتمال مشتری شدن آن ها بالاتر از سایر افراد می باشد و می توان آن ها را راحت تر به مشتریان دائمی و وفادار تبدیل نمود. در قدیم برای تعیین بازار هدف معیارها بسیار متفاوت تر بوده است. هنگامی که مفهوم بازار هدف در دنیای تبلیغات پدیدار شد، اولین قدم برای تعیین این بازار جنسیت افراد بود. در آن زمان مردان دارای یک سری کارهای خاص، از جمله تحصیلات، رفتن به ارتش و پیدا کردن شغل بوده اند و بعد از مدتی خاص بازنشسته می شدند. در همین زمان، زنان به دنبال کارهای کوچک تر که معمولا مربوط به امور خانه داری می باشد بودند. این دسته بندی بر اساس جنسیت باعث می شد که صاحبان کسب و کار بتوانند به راحتی بر حسب نیازهای زنان و مردان تبلیغات خود را انجام دهند. هنگامی که برندی می دانست برای رفع نیاز زنان کاربرد دارد، بازار هدف خود را خانم ها قرار داده و بر اساس این دسته بندی تبلیغات خود را انجام میداد. بعد از روش توضیح داده شده برای تعین بازار هدف، بازاریابی به سمت دسته بندی افراد بر اساس نیازهای اقتصادی و اجتماعی انجام شد و به این ترتیب جنسیت معنایی نداشت. این نوع بازاریابی که به بازاریابی نسلی معروف است، باز هم گروه بزرگی از مخاطبان را هدف قرار می داد و از این جهت شیوه بازاریابی را مشکل می کرد. به همین دلیل بازاریابی پیرو به وجود آمد. در این نوع بازاریابی، با استفاده از ابزارها و تکنولوژی های پیشرفته تر به افراد کمک می شود که بتوانند دسته بندی را بر اساس خریدهای قبلی که مخاطبان داشته اند و الگوهای خرید آن ها، انجام دهند و به این ترتیب گروه های خاص تری را مورد مخاطب قرار دهند. در نهایت این نکته حائز اهمیت است که برای شناسایی بازار هدف، افراد باید 4 رکن اصلی که چه کسی، کجا، چرا و چگونه است را مورد تمرکز قرار دهند.

 

چه کسی

اولین سوالی که باید برای تعیین بازار هدف مطرح می شود، این است که چه کسانی به خدمات یا محصولات ارائه شده در سایت شما نیاز دارد. این دسته بندی می تواند بر اساس گروه سنی، جنسیت و حتی سطح تحصیلات صورت گیرد.

مکان جغرافیایی

یکی دیگر از موارد مورد اهمیت در تعیین بازار هدف، مکان زندگی افراد می باشد. افرادی که در شهری دارای کسب و کار هستند، در ابتدا تمایل دارند مشتریان بومی زیادی را به سمت خود جذب نمایند. پس الویت بازار هدف خود را شهر محل کسب و کار قرار می دهند. در بعضی کسب و کارها نیز این بومی سازی اهیمت چندانی ندارند و افراد تمایل دارند به صورت ملی یا بین المللی جذب مخاطب داشته باشند.

دلیل انتخاب

در بازاریابی هدفمند، این نکته باید در نظر گرفته شود که خدمات ارائه شده توسط شما باید نیاز مخاطبان را به بهترین نحو رفع نماید. با ارائه خدمات ویژه به مشتریان می توان از رقبا در کسب و کار خود پیشی بگیرید. پس باید برای مشتریان دلیلی ایجاد کرد که برند شما را انتخاب نمایند. این دلیل چیزی جز رفع نیازهای مشتریان و ارائه بهترین خدمات نیست.

چگونگی جذب مشتری

همه صاحبان کسب و کار باید بدانند که جذب مخاطبان در کم ترین زمان ممکن یکی از ارکان اصلی بازاریابی می باشد. این افراد باید سعی کنند که خدمات ارائه شده خود را به صورت واضح برای مخاطبان توضیح داده و همچنین با طراحی خلاقانه سایت خود، مخاطبان را به صورت ناخودآگاه در سایت خود نگه دارند. پس این نکته را فراموش نکنید که وضوح در عملکرد شما باعث جذب مخاطبان بالاتری خواهد شد.

در نهایت، امروزه می توان با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته ای که در بازار عرضه شده است، دسته بندی راحت تری برای بازار هدف می توان داشت. رسانه های اجتماعی به راحتی و به صورت رایگان این امکان را فراهم نموده اند. صاحبان کسب و کار می توانند با استفاده از سایت های اجتماعی و دسته بندی افراد بر اساس سن، جنسیت و علایق بازار هدف خود را تعیین نمایند. اما باید بدانید که برای دسته بندی دقیق تر بازار هدف، بررسی های کامل تری نیاز است.

منبع : دیجیتال مارکتینگ

طراحی سایت در اصفهان

سئو در اصفهان

تبلیغ در گوگل

خدمات سئو

لینک به ارسال
×
×
  • اضافه کردن...