رفتن به مطلب

تفاوت بین دامنه ir و com چیست


پست های پیشنهاد شده

هیچ فرقی نداره

برای شروع دامنه ایرانی تهیه کنید و اگر وب سایتتون رشد کرد دامنه های دیگر هم بهش اضافه کنید

لینک به ارسال

به نظر من هم  ir. و هم com. بگیر اگه پولش برات مهم نیست .

دامنه .com

دامنه های com متداول ترین دامنه های اینترنتی هستند، واژه com مخفف عبارت commercial به معنای تجاری است و وب سایت هایی که می خواهند فعالیت های تجاری انجام دهند به طور معمول باید از این پسوند در دامنه خود استفاده کنند. البته به دلیل استقبال بیش از حد از این نوع دامنه و همچنین متداول بودن آن در حال حاضر اکثر سایت های غیر تجاری نیز از این پسوند دامنه استفاده می شود.

دامنه .ir

علاوه بر پسوندهای دامنه معمول مانند net ، org ، edu و... برخی از دامنه ها مخصوص کشورها و حتی شهرهای خاص تعریف شده اند. به عنوان مثال دامنه .to مخصوص شهر تورنتو در کانادا تعریف شده است و برای کشور خاصی نیست. دامنه .ir نیز برای کشور ایران در نظر گرفته شده و سایت هایی که مرتبط با ایران هستند می توانند از این دامنه استفاده کنند.

اگر شخصی خارج از یک کشور خاص بدون اینکه در آن کشور اقامت داشته باشد بخواهد از دامنه های ملی استفاده کند معمولا دچار مشکل می شود.به عنوان مثال شما به راحتی نمیتوانید دامنه با پسوند iq که مربوط به کشور عراق است را تهیه کنید و از طرف دیگر هزینه ثبت چنین دامنه هایی معمولا بسیار بالاتر از حالت معمول خواهد بود. البته در بین این نوع دامنه ها، دامنه هایی با قیمت ارزان نیز وجود دارد، به عنوان مثال هزینه ثبت دامنه با پسوند in که مربوط به کشور هند است بسیار پایین است و در حال حاضر حدود 2000 تا 3000 تومان خواهد بود.

نکته دیگری که در مورد دامنه های ملی صادق است این موضوع است که قوانین مربوط به هر دامنه به صورت ملی تعریف میشود و تابع قوانین آن کشور خاص می باشد. به عنوان مثال طبق قوانین بین المللی اگر شما یک دامنه .com را ثبت کنید و سپس ان را تمدید نکنید و شخص دیگری آن را ثبت کند، نهایتا این دامنه متعلق به اولین نفری است که آن را ثبت کرده مگر آنکه آن را فروخته باشد و حق مالکیت دامنه حتی در صورتی که دامنه تمدید نشود برای اولین شخص ثبت کنند محفوظ است اما چنین قانونی نه تنها برای دامنه های ir صدق نمی کند بلکه اگر شما یک دامنه با پسوند ir را ثبت کنید و پس از مدتی یک شخص حقوقی ادعای برند آن دامنه را داشته باشد دامنه از شما گرفته خواهد شد و به آن شخص حقوقی تعلق می گیرد! که البته ایران تنها کشوری در دنیا است که چنین قانونی در مورد مالکیت دامنه دارد.

لینک به ارسال
در در ۱۳۹۷/۲/۱۱ at 10:49، fashionir گفته است :

 چنین قانونی نه تنها برای دامنه های ir صدق نمی کند بلکه اگر شما یک دامنه با پسوند ir را ثبت کنید و پس از مدتی یک شخص حقوقی ادعای برند آن دامنه را داشته باشد دامنه از شما گرفته خواهد شد و به آن شخص حقوقی تعلق می گیرد! که البته ایران تنها کشوری در دنیا است که چنین قانونی در مورد مالکیت دامنه دارد.

درود به شما

توضیحات بسیار مفید و عالی دادین

و چقدر جالب که همچین قانونی داریم 

بنظر من که خیلی عالیه واقعا 

من همیشه به این موضوع فکر میکردم و هیچوقت نشده بود جایی سوال کنم و اتفاقی امروز قسمت شد که فهمیدم قضیه از چه قراره

ممنون از وقتی که گذاشتین 

لینک به ارسال

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...