رفتن به مطلب

راهنمای انتخاب میزبان مناسب


پست های پیشنهاد شده

اخیرا زیاد میبینم دوستان در مورد انتخاب سرور خوب دچار مشکل میشن و همیشه سعی میکنن نظر دیگران رو بدونن و همیشه یک سوال مشخص و تکراری رو میپرسن .

به نظرتون بهترین هاست چیه ؟ . .!! :blink:

اگر این عبارت رو گوگل کنید به خیلی از انجمن ها میرسید که یک کاربر این سوال رو پرسیده و و انبوهی از هاستینگ ها بهش معرفی شدن و بنده خدا گیج تر از قبل مونده که چکار کنده و در نهایت به احتمل بسیار قوی فریپ تبلیغات پر رنگ و لعاب بعضی از فروشندگان (بهتر بگم نمایندگان) رو میخوره و در نهایت اشتباهی مرتکب میشه که ممکنه حاصل زحماتش رو بر باد بده .

در این تاپیک نه میخوایم هاست و سروری رو معرفی کنیم . نه میخوایم پیشنهاد خاصی بدیم و نه اینکه تجربیات خوب و بدمون رو از سرورها و شرکت های مختلف اعلام کنیم . فقط میخوایم معیارهای انتخاب میزبان مناسب رو بررسی کنیم و راه هایی رو آموزش بدیم که از طریق اون میتونید یکسری اطلاعاتی رو از سرورهای میزبانی آیندتون و طرف قراردادتون بدست بیارید .

من تصمیم داشتم یک نظرسنجی ایجاد کنم تا دوستان بتونن ارائه دهنده هاستینگ برتر رو با اکثریت آرا انتخاب کنند اما متاسفانه یا خوشبختانه اونقدر تعداد سرویس دهنده های ریز و درشت بالا بود که من خودم گیج شدم . اومدم نظر سنجی رو ایجاد کردم دیدم 20 تا گزینه تموم شد و هنوز درصد کمی از وب هاستینگ ها رو معرفی کردم .

بنابراین از هیئت مدیره محترم تقاضا میکنم اگر امکانات نرم افزاریشون اجازه میده یک نظرسنجی بهینه در این مورد ایجاد کنند تا بتونیم مرجع خوبی برای انتخاب تهیه کنیم .

با توجه به موارد فوق لطفاً دوستان :

  • پیشنهاد هیچ شرکت و یا سرویس دهنده میزبانی وب رو ندن . :(
  • فقط معیارهی انتخاب سرور و یا ابزارهای آنلاین کمک کننده در انتخاب رو معرفی کنن . :rolleyes:
  • تجربه های همکاری با سرویس دهنده های مختلف رو برای خودشون نگه دارند و دفتر خاطراتشون بنویسند!! :P
  • استارتر تاپیک (خودم) هیچگونه مسئولیتی رو در مورد انتخاب شما نمیپذیره . هدف ما فقط راهنمایی شماست :wub:
  • لطفاً از دادن پیام خصوصی خودداری کنید . :D
  • تبلیغات و اسپم ممنونع :ph34r:

موارد فوق در صورت لزوم ویرایش خواهد شد . دوستان گرامی لطفاً مثل همیشه به قوانین پایبند باشید . . .

لینک به ارسال
ارسال شده در (ویرایش شده)

اولین مطلب رو میخوام اختصاص بدم به یکسری توضیحات فنی اولیه که تقریباً اکثر دوستان باهاش اشنا هستند . . . (اگر مطلب رو ناقص یا اشتباه گفتم دوستان تصحیح بفرمایند )

دیتاسنتر :

دیتاسنتر بصورت ساده محلی بزرگ هست که تعداد زیادی رایانه با کانفیگ های مختلف در کنار هم قرار داده شدند و به اینترنت پر سرعت وصل هستند . (خیلی خلاصه گفتم) . دیتاسنتر این سرورها رو اجاره میده و در قبالش مسئولیت نگهداری و مراقبت از سرویس ها رو بر عهده میگیره .

نماینده :

بعضی از افراد / شرکت ها میان یک یا چند تا از این سرورها رو میخرن و قسمت های کوچکتر تقسیم میکنن . با استفاده از نرم افزارهای مجازی ساز سرور اصلی رو به چند vps تقسیم میکنند و به چند نفر اجاره میدن .

ریسلر :

توی ایران فکر میکنم این کلمه جایگاه بالایی نداره و تا اسمش میاد همه ترش میکنن . این افراد میان این سرویس های تقسیم شده رو میگیرن و باز بین چند نفر دیگه تقسیم میکنن .

به همین راحتی میبینید روی یک سرور بیش از 700 یا 800 سایت میزبانی میکنند و در کنارش خیلی ها نون زن و بچشون رو تامین میکنن . . .

انواع دیتا سنتر ها :

تعداد دیتاسنتر ها اونقدر زیاد نیست ولی میشه چند تا از معروفترین هاشون رو نام برد . دیتاسنتر های :

لیزووب (هلند) - آی وب (کانادا) - هتزنر ، گیگا (آلمان) - رد استیشن (انگلستان) - او وی اچ (فرانسه) - ایکس ال هاست و Reliable (آمریکا) و . . .

انواع سیستم عامل ها :

با توجه به اینکه بک سرور قراره تقسیم بشه از دو سیستم عامل معروف برای وی پی اس ها استفاده میکنند . یکی ویندوز و یکی لینوکس . وقتی میگن هاستینگ لینوکس و یا هاستینگ ویندوز مساله همینه که سیستم عامل سرور چی هست . بسته به همین مورد کنترل پنل های متفاوت و وب سرورهای متفاوتی به میون میاد . از اونجا که بحث ما روی وردپرسه ادامه بحث رو هدفمند میکینم و به سمت متن بازها میریم . . . . لینوکس

وب سرور :

تعریف دقیقی ازش نمیتونم ارائه بدم جز اینکه بگم نرم افزاریه که روی سیستم عامل نصب میشه و کارش پاسخ گویی به درخواست هاست و یک جور بستریه برای php و یانک اطلاعاتی . درحال حاضر وب سرورهای آپاچی - nginx و lite speed معروفترین ها هستند . بعداً در موردشون بیشتر حرف میزنیم

کنترل پنل :

با توجه به اینکه انتخابمون لینوکس شد دو تا کترل پنل معروف هم هست که اکثر کاربران و شرکتها با اینا کار میکنند . یکی سی پنل و اون یکی دایرکت ادمین .

وردپرس این وسط به چی نیاز داره :

وردپرس برای اجرا به یک هاست لینوکس نیاز داره که با استفاده از یکی از وب سرور های معرفی شده، php و بانک اطلاعاتی mysql رو به هم متصل میکنه و همچنین یک کنترل پنل که شما رو قادر به مدیریت هاست میکنه .

تا اینجا رو داشته باشید تا در ادامه بریم برای مباحث کاربردی تر . . .

ویرایش شده توسط shahab2005
لینک به ارسال
ارسال شده در (ویرایش شده)

بررسی دیتا سنتر ، وب سرور و تعداد کاربران استفاده کننده از سرویس میزبانی :

موردی که تقریبا در مورد اکثر سرور ها صدق میکنه اینه که یک سرور اختصاصی تحویل گرفته شده از دیتاسنتر به خودی خود کمتر پیش میاد مشکلی از لحاظ آپ تایم و سرعت و . . داشته باشه . درسته که باید دقت کنید دیتا سنتر سرویستون کجا قرار داره و حتماً دیتا سنتر معروفی باشه (چون احتمال عدم پشتیبانی ، خرابی قطعات و از بین رفتن اطلاعات هست) اما اگر دیاسنترتون معروف بود زیاد نمیخواد روش مانور بدید و مثلاً حساس باشید که فلان جا از این دیتا سنتر بد گفتن یا فلان جا خوب .

همه اینها به مدیر سرور ، کانفیگ سرور ، وب سرور ، پورت و تعداد یوزرهای روی اون سرور بستگی داره . حالا سوالی که پیش میاد اینه که چطور این اطلاعات رو بدست بیاریم ؟؟ :wacko:

خیلی ساده!! کافیه وارد سایت زیر بشید و ادرس آی پی سرور ، یا آدرس اینترنتی یکی از سایت هایی که روی سرور آیندتون :wub: هست رو وارد کنید . این مورد رو میتونید از میزبانتون بخواید .


http://whois.domaintools.com/

وقتی IP و یا آدرس سایتی رو وارد کنید این سایت مشخصات زیاید رو بهتون میده . مثلاً در تب Whois Record اگر دامین بزنید صاحب دامنه و اطلاعات تماس ثبت کننده رو میاره . در تب Site Profile کمی در مورد امتیاز سئو سایت براتون میگه (که زیاد روش حساب نکنید !! ابزارهای بهتری هم هست) و دامین های مشابه شما رو نشون میده . در تب Server Stats وب سرور و آی پی سرور رو نشون میده و اگر بر روی آی پی کلیک بفرمایید تعداد سایت هایی که روی این سرور قرار دارند رو به شما نشون میده و چند سایت نمونه رو هم براتون لیست میکنه . همینطور میتونید دیتاسنتر و دی ان اس لوکاپ رو هم ببینید .

یکی تکنیکی که بعضی وقتا خیلی میتونه موثر باشه اینه که DNS لوکاپ رو هم چک کنید ببینید دی ان های سرور چیاست .

ببینید اگر کسی که شما ازش سرور گرفتید خودش ریسلر باشه یعنی اینکه پلن های میزبانی رو از یکی دیگه گرفته و خودش میفرروشه و یا اینکه سرور مجازی گرفته (که قسمتی از سرور اختصاصی هست) و اونو اومده بین چند نفر شیر کرده (تقسیمات چند باره) ممکنه از دی انس های اصلی مدیر سرور استفاده کنه و با این کار شما میتونید ببینید آیا این فروشنده خودش دسترسی به مدیریت سرور داره یا اینکه خودش نماینده هست .

(تقریباً در اکثر مواقع شرکت ها میان از دامین خودشون برای دی ان اس ها استفاده میکنند . آدرس بعد از NSx که مقدار x یک عدد هست دامین ثبت شده برای دی ان اس هست . حتی میتونید از طریق همین سایت این مورد رو هم باز بررسی کنید ببینید متعلق به کیه و یا چه شرکتی ازون استفاده میکنه و . . . )

البته همونطور که گفتم بعضی وقت ها این تکنیک جواب میده و بعضی اوقات هم ریسلر میاد از دی ان های خودش استفاده میکنه . پس با توجه به موارد ذکر شده همیشه به یاد داشته باشید که :

  • سعی کنید از ریسلرها خرید نکنید . همیشه از شرکت های معتبر که خودشون سرور اختصاصی میگیرن خرید کنید .
  • همیشه قبل از خرید ای پی سرور و مشخصات سرور اصلی که قراره میزبانی بشید رو از میزبان بگیرید و چند سایت پیشنهادی رو چک کنید و در صورت امکان با مدیرانشون صحبت کنید .
  • ببنید با ت.جه به امکانات سخت افزاری سرور آیا تعداد سایت های میزبانی شده معقول به نظر میرسه یا مدیر برای سود بیشتر سایت های بیشتری روی سرور قرار داده و با این وضع لود سرور بالا رفته و سایت ها کند بالا میان .
  • در مورد پورت سرور تحقیق کنید و در صورت امکان از دوستانتون بخواید با وی پی اس بیان سرعت دانلود یک فایل حجیم از طریق سرورشون رو اندازه بگیرن . از طریق ابزارهای آنلاین هم میشه اینکارو کرد . (یکیش میتونه لیچرها باشه که فایل از سرور لیچ کنید ببینید سرعتش چقدره)
  • سعی کنید سرورهایی رو برای سایتتون انتخاب کنید که ا وب سرور لایت اسپید استفاده میکنن . این وب سرور پردازش ها رو به سرعت انجام میده و امکان میزبانی بیشتر سایت ها رو روی سرور میده . به این ترتیب سرعت سایت شما هم به مراتب بالاتر میره . در حالت دیگه nginx میتونه گزینه بعدی باشه و در نهایت اپاچی . (الته همه این موراد به کانفیگ بستگی داره و میتونه این گزینه ها نسبت به کانفیگ های متفاوت جابجا بشه اما بصورت کلی این ترتیب همیشه متداول بوده)
  • میتونید از طریق ابراز آنلاین هاست تراکر ، پینگ و Response time سایتتون رو چک کنید . این عدد باید همیشه کمترین مقدار رو داشته باشه . این عدد به این معنیه که وقتی کسی ادرس سایت شما رو در مرورگر میزنه چقدر طول میکشه که این درخواست انجام بشه و صفحه تازه شروع به لود شدن کنه . این مقادیر رو برای وب سایت مهندس یار که از چند سرور بررسی شده از طریق لینک زیر میتونید مشاهده کنید . دقت کنید این عدد در حال حاضر زیر 1 ثانیه است


http://host-tracker.com/check_res_ajx/11987343-0/

ویرایش شده توسط shahab2005
لینک به ارسال

البته سیستم عاملهای مختلفی داریم centos که رایگان هست و همه استفاده میکنن ، redhat رایگان نیست اما در بعضی شرکتها دیدم استفاده میکنن و خوبیش اینه پشتیبانی میکنن خود سیستم عامل رو

کلودلینوکس هم هست که بر پایه centos هست و رایگان نیست فکر کنم . اما خوبیش /بدیش اینه منابع رو بصورت مشخص تعیین میکنه برای مصرف کاربر ، مثل بقیه سیستم عاملها نیست که سی پی یو بصورت اشتراکی مورد مصرف باشه و یک کاربر بتونه از 100 درصد سی پی یو استفاده کنه .

مسئله بعدی نسخه 32 بیتی یا 64 بیتی هست که اگر شرکتی که هاست میده روی سرور اختصاصی باشه باید 64 بیتی باشه ، چون سرعت پردازش بالاتری داره ، برعکس اگه روی وی پی اس هستین 32 بیتی . (منابع محدود هست)

پس نتیجه گیری اولویت رو بدید به شرکتی که اولا سرور اختصاصی داره ، دوما به ترتیب redhat و کلود لینوکس بعد centos باشه سیستم عاملش (اگه جایی هم اوبونتو دیدید بهم معرفی کنید :) )

در مورد وبسرور ها لایت اسپید بر اساس آپاچی پیاده شده پس فرق چندانی برای سایت شما نداره .

کنترل پنل هم که زیاد مهم نیست .

برای به دست آوردن تعداد سایتهای میزبانی از سایت زیر استفاده کنید (البته دقیق نیست ولی خب بد نیست)

http://www.yougetsignal.com/tools/web-sites-on-web-server/?remoteAddress=rezaonline.net

مساله بعدی اینکه نسخه php,mysql ترجیحا php 5.3 و MySQL5.5 باشه ، سوال هم بپرسید که apcکش فعال هست یا نه اگه فعال بود که چه بهتر میتونید از افزونه های کش وردپرس استفاده کنید.

نکته آخر اینکه کرون جاب فعال باشه تا بتونید با یه اسکریپت ساده تنظیم کنید روزانه بک آپ دیتابیستون رو بفرسته به ایمیلتون.

دیگه چیزی به ذهنم نمیرسه جز اینکه ، بک آپ همیشه بگیرید ، و به اسم و رسم شرکت اکتفا نکنید .

موفق باشید

لینک به ارسال

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...