رفتن به مطلب

آشنایی با تاثیر مکانیزم ResponsiveWeb Design بر سئو سایت


alireza1375

پست های پیشنهاد شده

قبل از شروع ذکر کنم منبع این مقاله netsocial.ir است.

یکی از جالب ترین تغییرات شکل گرفته در طراحی وبسایت معرفی مکانیزم طراحی کنشی (responsive design) می باشد. این مکانیزم موجب می شود که وبسایت متناسب با سایز صفحه نمایش (مرورگر) کاربر از خود واکنش نشان داده و خود را به مناسب ترین شکل با صفحه نمایش کاربر منطبق نماید. این مکانیزم علاوه بر این که براي سیستم هاي مختلف مثل کامپیوترها و تبلت ها مناسب است ولی شاید بتوان گفت مهمترین امتیاز قالب هایی که از این مکانیزم استفاده می کنند متوجه تلفن هاي همراه باشد.

علت آن نیز اینست که با طراحی یک قالب کنشی نیاز شما براي ایجاد یک قالب اختصاصی جداگانه براي تلفن هاي همراه رفع شده و می توانید در زمان و هزینه صرفه جویی نمایید، علاوه بر این مدیریت بهتر سایت و یکپارچگی سیستم را نیز، می توان در نظر گرفت. درواقع با استفاده از این مکانیزم می توان به بهترین شکل به مشتري یا کاربر و موتورهاي جستجو پاسخ داد. اجازه بدهید که در ارتباط با چگونه عمل کردن موتورهاي جستجو به صورت خلاصه توضیح دهم:

  • موتورجستجو (SE) جهت شناسایی یک وبسایت جدید از روش هاي گوناگونی استفاده می کند، که یکی از این روش ها برا اساس لینک هایی که از سایت هاي دیگر به این سایت جدید ارجاع داده شده است.
  • تجزیه و تحلیل یک سایت توسط موتور جستجو بدین شکل است که صفحات سایت مورد نظر در یک دوره زمانی مورد بازدید قرار گرفته و اطلاعات آن ها نگهداري می گردد.
  • اگر صفحات مناسب باشند توسط موتر جستجو ایندکس می گردند.
  • هنگامی که کاربر کلماتی را در موتورهاي جستجو، جستجو می نماید، این موتور جستجو از میان سایت ها مختلف بر اساس ملاك ارزش دهی این سایت ها را رتبه بندي و به عنوان نتایج به کاربران نمایش می دهند.

زمانی که یک شرکت تصمیم به راه اندازي یک وبسایت اختصاصی براي تلفن همراه می گیرد ممکن است به دلیل ایجاد محتواي تکراري سایت شما توسط موتورهاي جست جو اسپم شناخته شود. علت آن هم این است که موتورهاي جست جو subdomain ها را به عنوان یک سایت کاملا جدا و جدید نسبت به دامین اصلی تشخیص می دهند.اگر چه بهتر است از نظر موضوع محتوایی ، محتواي دامین اصلی و subdomain ها نزدیک به هم باشد. حال فرض کنید سایت موبایل 10000 صفحه باشد که این 10000 صفحه کاملا با صفحات اصلی سایت مشابه می باشد که این واقعیت ما را با تعداد زیادي محتواي تکراري روبه رو می سازد.

در استراتژي اتخاذي براي بهینه سازي سایت باید جنبه هاي گوناگونی را مد نظر داشته باشید . سه مورد از

مهمترین این موارد عبارتند از:

  • محتوا- شامل اطلاعات درون سایت، که توسط کاربر یا موتورهاي جستجو قابل مشاهده می باشد.
  • کد- کدهاي سایت و ساختار سایت، و همچنین وبسرورها
  • لینک ها – شامل لینک هاي داخلی و خارجی به ویژه لینک از (برخی) شبکه هاي اجتماعی

یکی دیگر از مسایل دیگري که می بایست به آن توجه نمود این است که براي بهینه سازي سایت خود و همچنین کسب نتیجه دلخواه نیاز گذشت زمان و تلاش زیادي می باشد. حال اگر یک سایت اختصاصی براي موبایل در کنار سایت اصلی خود طراحی نمایید این تلاش مضاعف می گردد و همچنین جالب است که بدانید که تلاشی که براي بهینه سازي وبسایت خود انجام می دهید تاثیري بر بهتر شدن رنک سایت ویژه تلفن همراهی که ایجاد کردید ندارد که در این حالت می بایست تمام عملیات هاي انجام داده جهت بهینه سازي سایت (به شکل دیگر) براي سایت ویژه تلفن همراه نیز انجام دهید حال این را هم در نظر بگیرید که ممکن است این عمل نه تنها سودي براي شما نداشته باشد بلکه بر روي سایت اصلی شما نیز در زمینه بهینه سازي تاثیر منفی داشته باشد.

باید خدمت شما عرض کنم که تمام پژوهش هایی که جدیدا در زمینه تجارت الکترونیک سیار صورت گرفته است نشان می دهد که اقبال و تمایل به استفاده از گوشی هاي همراه به ویژه براي خرید از فروشگاه هاي اینترنتی به شدت در حال افزایش است. در کشور عزیز خودمان نیز به همین شکل می باشد (حتی اگر با سرعت خیلی کمتري نسبت به خارج از کشور باشد) و از نشانه هاي آن نیز می توان به افزایش صاحبان تلفن همراه و افزایش ضریب نفوذ آن و همچنین اینترنت هاي پر سرعتی که اپراتورهاي تلفن همراه در اختیار کاربران خود قرار می دهند اشاره نمود. شاید عده اي براي رفع مشکل راه اندازي سایت ویژه تلفن هاي همراه این پیشنهاد را دهند که با استفاده از فایل robots.txt می توان از ایندکس شدن صفحات سایت اختصاصی تلفن همراه توسط موتورهاي جستجویی مانند گوگل جلوگیري نمود و با استفاده از redirect کردن ( زمانی که تشخیص داده شد کاربر از مرورگر موبایل استفاده می کند سایت اصلی به طور اتوماتیک به سایت ویژه تلفن همراه انتقال یابد ) و اینگونه از تبعات منفی آن کاست ولی در پاسخ به این راه حل می بایست عرض کنم که اینگونه redirect کردن جاي بحث دارد و همچنین به طور کلی ما باید مشکل را حل کنیم به جاي اینکه صورت مسئله را تغییر دهیم. در ادامه به مشکلات این روش می پردازم:

  • فرض کنید کاربر کلمه یا کلماتی را در موتورهاي جستجو، جستجو می نمایند و این موتورهاي جستجو بهترین و مناسب ترین نتایج را به آن کاربر نمایش میدهد. وقتی کاربر یکی از این نتایج را انتخاب می کند نیاز می باشد که آن لینک مورد نظر بر روي لینک سایت مخصوص موبایل redirect گردد. علاوه بر مشکلات این redirect کردن لینک ها، بعضا دیده می شود که هر کدام از لینک هاي سایت اصلی به صفحه اصلی سایت ویژه موبایل redirect می شود یعنی کاربر می بایست مجددا موضوع مورد نظر خود را در بین صفحات سایت موبایل جستجو نماید.
  • هنگامی که تعداد لینک ها زیاد می شود امکان دارد که در هنگام redirect کردن چرخه ایجاد گردد.
  • یکی از مهم ترین مشکلاتی که مدیران سایت با آن روبه رو هستند این است که شاید کاربران علاقه اي ندارند هنگام بازدید سایت آن ها وارد سایت مخصوص تلفن همراه گردند. و این زمانی رخ می دهد که سایت مخصوص تلفن همراه تمام امکانات و ابزار سایت اصلی شما را نداشته باشد.

ایجاد هرگونه سایت جداگانه مثل ایجاد سایت مخصوص تلفن همراه نیازمند صرف زمان زیادي می باشد. اگر شما بخواهید تغییراتی را در سایت اصلی خود انجام دهید می بایست براي سایت مخصوص موبایل نیز این تغییرات را اعمال نمایید. در ارتباط با نظر گوگل نیز باید عرض کنم که گوگل ذکر کرده است که سایت هایی که براي تلفن هاي همراه بهینه سازي می شوند در جستجوهاي ویژه موبایل داراي رنک خیلی بهتري خواهند بود. همچنین گوگل صراحتا توصیه می کند که از مکانیزم Web Design Responsive بهره گیریم زیرا در افزایش رنک سایت ما به ویژه در جستجوهاي صورت گرفته توسط تلفن هاي همراه خیلی موثر می باشد.

لینک به ارسال

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...