• اطلاعیه ها

    • Saeed Fard

      برگزاری چهارمین همایش Coder Conf و کد تخفیف برای کاربران وردپرس پارسی   20/04/97

      کدرکانف هر سال در آخرین پنجشنبه مرداد با بورد‌های مختلفی برگزار می‌گردد،امسال نیز کدرکانف در همین تاریخ با حضور برنامه نویسان مطرح کشور در بورد تخصصی جاوااسکریپت برگزار خواهد شد، یک گردهمایی متفاوت با طعم Javascript. Coderconf هر سال نسبت به سال‌های گذشته با حضور برنامه‌نویسان پر رنگتر می‌شود. ما سعی کردیم هر ساله به این کنفرانس مفهوم عمیق تری ببخشیم تا از آنچه در سال‌های گذشته عرضه شده به روزتر و مفیدتر واقع شویم. امسال فرصتی خواهد بود تا با نگرشی جدید و بهبود مطالب ارائه شده، عمیقتر به این موضوع نگاه کنیم تا بجای تکرار مباحث پیشین گامی هر چند کوچک در مسیر ارتقای دانش فنی برنامه‌نویسان ایرانی برداریم. ما در Coderconf ۴ با تمرکز بر روی Javascript نیت کرده‌ایم این فرصت را در اختیار برنامه نویسان قرار دهیم تا با ظرافت و استانداردهای روز دنیا کار خود را پیش ببرند. به نظر ما امسال زمان آن فرا رسیده‌است تا این زبان را به صورت تخصصی و از ابعاد مختلف به چالش بکشیم.   دبیر علمی همایش میلاد حیدری، کدرکانف ۴ را اینگونه توصیف کرده است :اشتراک گذاری دانش بهترین راه رسیدن به جاودانگی اطلاعات است. هر ساله همایش‌های زیادی برگزار میشه که افراد شرکت‌کننده می‌توانند با افراد مجرب شبکه سازی کنند. امسال در کدرکانف سعی کردیم علاوه بر بخش شبکه سازی بین افراد بیشتر روی انتقال دانش و کیفیت ارائه ها تمرکز داشته باشیم . به قصد یک گردهمایی بلند مدت بین برنامه‌نویسان جاوااسکریپت که با هم تبادل دانش و اطلاعات کنند گردهم آییم.
      بنده به عنوان عضو کوچکی از جامعه برنامه‌نویسان جاوااسکریپت ایران امیدوارم در کدرکانف امسال علاوه بر شبکه سازی، از اطلاعاتی که دوستان در این همایش در اختیارتان قرار می‌دهند استفاده کنید. در سایت همایش میتوانید سخنرانان و موضوع پنل همایش کدرکانف رو مشاهده کنید . علاقه‌مندان به حضور در این همایش می‌توانند با کد تخفیف wpparsi اقدام به ثبت نام در این گردهمایی کنند. سایت همایش :‌http://coderconf.org
      بلیط فروشی همایش :‌https://evand.com/events/coderconf4  
Akbar

ترفند کاربردی سرویس آمارگیر گوگل ( بخش دوم )

5 پست در این موضوع قرار دارد

در بخش دوم ترفند استفاده از سرویس آمارگیر گوگل با چند ترفند جدید برای استفاده از این سرویس برای آنالیز آمار کاربران سایت و بهینه سازی یا همان سئو سایت خود در آینده در خدمت شما هستیم. اگر بخش قبلی این آموزش را مشاهده نکرده‌اید با رفتن به لینک ترفند کاربردی سرویس آمارگیر گوگل (بخش اول) پیشنهاد می‌کنیم با چگونگی بدست آوردن تعداد کاربران آنلاین، استفاده از Goal و چگونگی مقایسه آمار دو بازه زمانی مختلف آشنا شوید.

استفاده از قسمت Search Engine Optimization در آمارگیر گوگل

در نسخه جدید آمارگیر گوگل، شما می‌توانید به راحتی به ابزار وبسمتر وصل شوید و اطلاعات مربوط به Impression ها و Click ها و همین‌طور میانگین جایگاه سایت شما در کلمات کلیدی را در اختیار داشته باشید. با استفاده از اطلاعات نمایش داده شده توسط این قسمت می‌توانیم تصمیم بزرگی را در روند بهینه سازی و سئو سایت خود برای موتورهای جستجوگر برداریم به همین خاطر نیز نام این قسمت را Search Engine Optimization گذاشته‌اند.

برای استفاده از قسمت Search Engine Optimization در آمارگیر گوگل نیاز است که حساب ابزار وبمستر گوگل ( Google Webmaster Tools ) خود را به آمارگیر گوگل وصل کنید. برای این کار پس از ورود به حساب آمارگیر گوگل سایت خود از منوی نارنجی رنگ بالای تصویر بر روی گزینه Admin کلیک کنید. سپس در صفحه ظاهر شده به زبانه Property Settings رفته تا صفحه‌ای مانند تصویر زیر نمایش داده شود. در بخش Webmaster Tools Settings پروفایل سایت فعلی در ابزار وبمستر گوگل را با کلیک بر روی گزینه Edit فعال و انتخاب کنید و در آخر بر روی دکمه Apply کلیک کنید.

select-webmaster-tools-profile.jpg

حال پس از فعال کردن و اتصال ابزار وبمستر گوگل به آمارگیر گوگل خود می‌توانید از اطلاعات موجود در ابزار وبمستر در قسمت Search Engine Optimization آمارگیر گوگل برای سایت خود استفاده کنید. برای استفاده از این ابزار بر روی گزینه Standard Reporting در نوار نارنجی رنگ بالای صفحه کلیک کنید و سپس از منوی سمت چپ تصویر گزینه Traffic Sources و سپس Search Engine Optimization و در نهایت Queries را کلیک کنید. تصویری مانند تصویر زیر به شما نمایش داده می‌شود که ۱۰۰۰ کلمه کلیدی پر جستجوی مربوط به سایت شما در آن نمایش داده می‌شود.

search-engine-optimization-google-analytics.jpg

در این صفحه برای هر کلمه کلیدی که برای سایت شما توانسته باشد بازدید کننده ایجاد کند چهار مشخصه مختلف نمایش داده شده است که در زیر با آن‌ها آشنا می‌شویم.

  1. Impressions : به زبان ساده، impressions به معنای تعداد دفعاتی است که سایت شما در هنگام جستجوی کلمات کلیدی توسط کاربران مشاهده شده است. اشتباه نکنید. این به معنی تعداد ورودی از موتور های جستجو به سایت شما نیست. کاربران فقط سایت شما را در نتایج دیده‌اند ولی الزاماً روی آن کلیک نکرده‌اند. البته هر چه سایت شما رتبه بهتری داشته باشد تعداد impressions آن بیشتر و نتیجتاً بازدید بیشتری هم خواهد داشت.
  2. Clicks : این ستون نمایش دهنده تعداد ورودی‌هایی است که کلمه کلیدی مورد نظر توانسته است برای سایت شما به ارمغان بیاورد. مثلاً اگر جلوی کلمه کلیدی این مقدار ۵۰۰ نمایش داده شود یعنی به تعداد impressions برای آن کلمه کلیدی سایت شما در صفحه نتایج جستجو نمایش داده شده است و ۵۰۰ کاربر بر روی سایت شما در نتایج کلیک کرده‌اند و به سایت شما وارد شده‌اند.
  3. Average Position : این مقدار نشان دهنده میانگین رتبه سایت شما در رتبه بندی‌های نتایج جستجو برای آن کلمه کلیدی خاص است. برای مثال اگر در مقابل کلمه ایران مقدار Average Position عدد ۳ نوشته شده باشد یعنی در هنگام جستجوی عبارات مرتبط با ایران سایت شما به صورت میانگین سومین سایتی بوده است که در نتایج نمایش داده شده است.
  4. CTR : این مقدار در رتبه بندی گوگل برای صفحات سایت شما در آینده یکی از مهم‌ترین فاکتور است. CTR در حقیقت نسبت تعداد نمایش سایت شما برای کلمه‌ای خاص بر تعداد کلیک انجام شده توسط کاربران بر روی سایت شما است. این مقدار که به درصد نیز نمایش داده می‌شود به موتور جستجوگر گوگل نشان می‌دهد که کاربران چقدر سایت شما را برای کلمه کلیدی خاصی مناسب تشخیص داده‌اند و به گوگل کمک می‌کند موتور جستجوگر معنا گرا تری را داشته باشد. برای مثال اگر سایت شما برای کلمه کلیدی ایران ۱۰۰۰۰ بار نمایش داده شده باشد و ۱۰۰۰ کاربر بر روی سایت شما کلیک کرده باشند CTR سایت شما ۱۰ درصد است برای این کلمه کلیدی … در سئو و بهینه سازی سایت یکی از مقادیری که توسط افراد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد همین مقدار CTR است.

با کلیک بر روی نام هر یک از این ستون‌ها آمار نمایش داده شده بر اساس آن ( صعودی/نزولی ) نمایش داده می‌شوند. توجه داشته باشید مانند دیگر قسمت آمارگیر گوگل شما با انتخاب بازه زمانی مختلفی از بخش بالایی صفحه می‌توانید این اطلاعات را محدود به دوره زمانی خاصی مثل یک ماه گذشته کنید. با استفاده از بخش Search Engine Optimization و قسمت مختلف آن تقریباً می‌توان گفت شما برای بررسی وضعیت سایت خود در موتور جستجوگر گوگل نسبت به دیگر برنامه های آنالیز رتبه بی نیاز می‌شوید.

مشاهده رفتار کاربران در سایت با قسمت In-Page Analytics

اما دومین ترفندی که در این بخش از آموزش آمارگیر گوگل قصد معرفی آن را به شما داریم قسمت In-Page Analytics است. یکی از مهم‌ترین نکات در طراحی وب سایت این است که بدانید کدام قسمت از سایت شما بیشتر مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد. در بخش قبلی این آموزش با ابزار Real Time برای مشاهده رفتار کاربرانی که هم اکنون در سایت ما آنلاین هستند را آموختیم اما اگر قصد بررسی رفتار کلی کاربران در یک بازه زمانی خاص را دارید با استفاده از ابزار قدرتمند In-Page Analytics در سرویس آمارگیر گوگل می‌تواند بفهمید بازدید کنندگانتان به کدام منو و یا کدام قسمت از صفحات شما علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

همان‌طور که در شکل زیر می‌بینید می‌توانید تعداد صفحات بازدید شده، کاربران یکتا، میانگین زمانی که کاربران در صفحه مورد نظر سپری می‌کنند، میانگین زمان بارگذاری صفحه، درصد کاربرانی که فقط یک صفحه از سایت شما را بازدید کرده‌اند ( Bounce rate ) و نهایتاً در صد کاربرانی که از بعد از دیدن این صفحه از سایت خارج شده‌اند را مشاهده کنید.

in-page-analytics-google.jpg

اما In-Page Analytics امکانات دیگری هم دارد. در زیر منویی که توضیح آن در بالا داده شد شما پیش نمایشی از صفحه اول سایت خود را ببینید. اگر کمی دقت کنید می‌توانید در کنار هر کدام از object های صفحه درصد کلیک بر روی آنشی را ببینید. به طور مثال در شکل بالا فقط ۴.۸ درصد از کاربران بر روی دکمه آرشیو مقالات کلیک کرده‌اند. با اتکا به این آمار می‌توانید دکمه‌ها و اشیا موجود در صفحه را بر طبق نظر کاربران جابجا کنید و یا بفهمید کدام قسمت پر بازدید تر و از نظر کاربران جالب‌تر بوده است و بر روی آن منطقه بیشتر کار کنید.

با توجه به طولانی شدن این بخش از سری مقالات ترفند کاربردی سرویس آمارگیر گوگل الباقی ترفندها را به بخش‌های بعدی در سایت تورتک موکول می‌کنیم. امیدوارم دو قسمت معرفی شده در این بخش در امر آنالیز آمار سایت شما کمک کند.

منبع : تورتک

7

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست

اکبر جان کپی رایت داره مطلب .... البته من ننوشتمش ولی کسی که نوشته دوست داره لینک سایت خودش پایین اون نمایش داده بشه نه تورتک ... DMCA نداره وردپرس پارسی درخواست حذف بدیم ؟ :D

3

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست

ببخشید علی آقا آخه من از تورتک برداشتم فکر کردم که مدیر اون سایته دیگه! :huh:

ولی الان دیدم که پست مهمان انداخته!

ولی از این به بعد سعی میکنم همین طوری باشه که جناب عالی گفتید!

من هم دیدم که مطلب مفیدی هست و گفتم بزارم تو انجمن تا دیگر دوستان هم استفاده کنند!

3

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست

علی جان شما آدرس و اسم نویسنده رو بده تا من جایگزین کنم.

3

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست

http://www.idehdesign.com/

آقای وحید افشاری

3

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست

برای ارسال نظر یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید نظر ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در انجمن ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری

  • مطالب مشابه

    • توسط Akbar
      بسیاری از وبمستر ها و وبلاگ نویسان نیاز دارند تا اطلاعات بازدید کنندگان سایت یا وبلاگ خود را داشته باشند تا با آنالیز آن بتوانند برای تعیین مسیر درست حرکت سایت خود تصمیم گیری کنند به همین خاطر نیز این روزها در اینترنت سرویس های بسیاری که توانایی آمارگیری از سایت ها و وبلاگ های مختلف دارند به وجود آمده اند. آمارگیر گوگل ( Google Analytics ) نیز یک نمونه قدرتمند و البته رایگان اینگونه سرویس ها است که در این نوشته از تورتک با چگونگی عضویت و نصب آن بر روی سایت یا وبلاگ خود آشنا می شویم.
      سرویس آمار گیر گوگل چه امکاناتی را به وبمستر ها و وبلاگ نویسان می دهد ؟
      البته می توان دلیل استقبال کاربران از استفاده از این سرویس در سایت ها و وبلاگ های خود را چیزی غیر از معروف بودن کمپانی گوگل دانست. بله ، بسیاری از وبمستر ها و وبلاگ نویسان از این سرویس استفاده می کنند چون می دانند این سرویس به صورت رایگان می تواند امکانات زیادی را برای آنالیز آمار بازدید کنندگان سایت خود به آن ها بدهد و در سیستم های آمارگیر وب همیشه جزء اولین و بهترین سرویس ها در این زمینه بوده است. در زیر با تعدادی از مزایا و قابلیت هایی که این سرویس می تواند برای ما داشته باشد آشنا می شویم.
      چند نفر از سایت شما دیدن کرده اند ؟ یکی از پایه ای ترین اطلاعاتی که سرویس آمارگیر گوگل به شما می دهد این است که به کل چند نفر در بازه ی زمانی که برای آن مشخص می کنید ( مثلاً امروز ، دیروز ، این ماه و … ) از سایت شما بازیدید کرده اند که به آن Unique Page View نیز می گویند. همچنین امکان تعداد دفعاتی که یک صفحه نمایش داده شده است نیز ممکن است با استفاده از مقدار موجود در Page View که توجه داشته باشید این مقدار نمایشگر تعداد افرادی نیست که به آن صفحه سر زده اند بلکه ممکن است یک کاربر از آن صفحه ۱۰ بار بازدید کرده باشد پس به Page View آن صفحه ۱۰ عدد اضافه می شود اما به Unique Page View تنها ۱ عدد اضافه می شود.
      محتوا و صفحات محبوب سایت شما کدام ها هستند ؟ یکی دیگر از امکاناتی که استفاده از این سرویس به شما می دهدئ این است که بدانید از طرف بازدید کنندگان کدام نوشته ها و صفحات سایت شما بیشتر بازدید شده است و با استفاده از این اطلاعات می توانید ادامه مثیر سایت خود را زیرکانه تر مشخص کنید برای رسیدن به موفقیت بیشتر که خواسته هر وبمستر و وبلاگ نویس است.
      چند درصد و یا چند نفر به محض دیدن سایت شما از آن خارحج شده اند ؟ یکی دیگر از اطلاعاتی که این آمارگیر وب به شما رائه می دهید این است که چند نفر یا چند در صد تنها با دیدن یک صفحه از سایت شما از آن خارج شده اند. شما با دانستن این اعداد و البته صفحاتی که در آن این اتفاق افتاده است می توانید راهکارهایی را برای ماندگار کردن بازدید کنندگان در سایت خود مثلاً با نمایش لینک مطالب مرتبط در سایت خود انجام دهید.
      بازدید کنندگان سایت شما از کجا آمده اند ؟ یکی از اطلاعاتی که در انجام بهینه سازی سایت یا وبلاگ شما برای موتور های جستجوگر ( SEO ) خیلی مفید است این است که بازدید کنندگان فعلی سایت شما از چه منبعی به سایت شما وارد شده اند که گوگل این منابع را به سه دسته کلی سایت های لینک دهنده ( Referral links ) ، موتورهای جستجوگر ( Search Engines ) و افرادی که با تایپ آدرس سایت یا صفحات سایت شما به آن وارد شده اند تقسیم کرده است که با کلیک بر روی هر کدام می توانید اطلاعات کاملی را برای آن ها مشاهده کنید. مثلاً با رفتن به بخش موتورهای جستجوگر می توانید عباراتی که کاربران در موتورهای جستجوگر تایپ کرده اند و از آن طریق به سایت شما وارد شده اند را ببینید که در بهینه سازی کلمات کلیدی سایت شما این می تواند یکی از عوامل تاثیر گذار باشد.
      بازدید کنندگان سایت شما به چه قسمتی از سایت شما رفته اند ؟ یکی از قابلیت هایی که این سرویس به شما می دهد این است که بدانید وقتی بازدید کننده ای به سایت شما آمد از طریق چه صفحه ای وارد سایت شما شده ، به کدام صفحه یا صفحات سایت شما سر زده است و در کدام صفحه از سایت شما از سایت شما خارج شده است. شما با دانستن این اطلاعات می توانید راهکارهایی را برای تغییر طراحی سایت خود و بهینه سازی ساختار آن برای افزایش بازدید از صفحات داخلی سایت خود و همچنین بیشتر نگه داشتن کاربران در سایت خود را ایجاد کنید.

      البته توجه داشته باشید معرفی و بررسی امکانات معرفی شده این سرویس و همچنین امکاناتی که ما در بالا حتی نامی از آن ها نبرده ایم هر یک برای خود نیازمند آموزش نوشته ی دیگری هستند تا به صورت کامل با چگونگی نمایش و استفاده از آن ها در آمارگیر گوگل آشنا شوید که اگر از دنبال کنندگان سایت تورتک باشید مطمئناً می توانید اطلاعات کامل تری را در آموزش های بعدی تورتک کسب کنید.
      چگونگه در آمار گیر گوگل عضو شوم و از آن استفاده کنم ؟
      قبل از اینکه شروع به استفاده از این سرویس برای سایت یا وبلاگ خود کنید لازم است با استفاده از حساب کاربری گوگل خود در بخش آمار گیر گوگل اطلاعات سایت یا وبلاگ خود را در این سرویس گوگل ثبت کنید تا بتوانید از این سرویس به راحتی و البته رایگان استفاده کنید. برای انجام صحیح این کار می توانید مراحل زیر را یک به یک دنبال کنید.
      ۱. به صفحه سرویس آمارگیر گوگل بروید. ( http://www.google.com/analytics )
      2. در صفحه ظاهر شده بر روی دکمه Access Analytics برای دسترسی به این بخش از گوگل کلیک کنید.
      ۳. در صفحه ظاهر شده با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور حساب گوگل خود به مرحله بعد بروید. ( اگر هنوز حساب کاربری در گوگل ندارید از Create an account now یکی برای خود بسازید )
      ۴. سپس اگر شما برای اولین بار باشد که قصد استفاده از این سرویس را داشته باشید صفحه ای که شامل مراحل عضویت و استفاده از این سرویس به شما نمایش داده می شود و در سمت چپ آن دکمه ای برای شروع استفاده و عضویت با نام Sign Up وجود دارد که با کلیک بر روی آن مستقیم به صفحه اضافه کردن پروفایل سایت یا وبلاگ خود برای استفاده از آمارگیر گوگل منتقل می شوید.



      ۵. در صفحه ظاهر بعد همانند تصویر پایین اطلاعات سایت یا وبلاگ خود را که می خواهید از آمارگیر گوگل در آن استفاده کنید و دیگر تنظیمات خواسته شده را وارد کنید.



      بسیاری از کاربران تا کنون برای من ایمیل زده اند که در آن نوشته اند آیا اجازه داده به گوگل برای اشتراک گذاری اطلاعات آمارگیری شده از سایت آن ها به حریم خصوصی و اطلاعات شخصی سایت آن ها آسیب نمی رساند ؟ در جواب این سوال باید بگوییم که خیر ، همانطور که در تصویر بالا نیز مشاهده می کنید این اشتراک گذاری و اجازه آن به دو صورت از شما گرفته می شود.اولین گزینه که می تواند یک امکان بسیار مفید نیز برای شما باشد اگر از سرویس های دیگر گوگل مانند سرویس نمایش تبلیغات اینترنتی گوگل و … استفاده می کنید این امکان را می دهد که حساب های دیگر شما در گوگل به اطلاعات ذخیره شده در باره آمار بازدید صفحات سایت شما دسترسی داشته باشند که همانطور که متوجه شده اید در این صورت این اطلاعات با فرد یا سازمان خاصی اشتراک گداری نمی شود و تنها در اصل خود شما هستید که از آن استفاده می کنید. در مورد دومین اجازه ای که از شما در باره اشتراک گذاری اطلاعات موجود در آمارگیر گوگل شما گرفته می شود نیز با اینکه گفته شده است ممکن است این اطلاعات به صورت عمومی نمایش داده شود اما ذکر شده است که تمامی مشخصاتی که ممکن است نشان دهد این آمار برای سایت یا وبلاگ شما است از داده ها حذف می شود و تنها از اطلاعات دیگر استفاده می شود. مثلاً دادن این اجازه به گوگل می تواند گوگل را در انتشار تعداد استفاده های سایت های فارسی زبان از این سرویس کمک کنید و …
      همچنین توجه داشته باشید که انتخاب کشور در این مرحله که همانطور که می بینید کشور ایران ( Iran ) نیز در آن وجود دارد ، کمک می کند که در آینده از ساعت دقیق ورود کاربران و آمار های جزئی در روز های مختلف مثل وضعیت ترافیکی بازدید در ساعات یک روز خاصت در سایت یا وبلاگ خود به درستی آگاه شوید.
      ۶. حال با انجام مراحل بالا شما با موفقیت در سرویس آمارگیر گوگل عضو شده اید و با کپی کردن کدی که در صفحه Tracking Code در قالب سایت یا وبلاگ خود ( قبل از کد </head> در کد HTML صفحات سایت خود ) که به صورت خودکار برای شما به نمایش گذاشته می شود می توانید استفاده از آمارگیر گوگل را در سایت خود آغاز کنید و با استفاده از این سرویس آنالیز دقیقی بر روی بازدید کنندگان سایت خود و … داشته باشید.
      توجه داشته باشید که شما بعد از کپی کردن کد داده شده از طریق این سرویس در قالب سایت یا وبلاگ خود تازه این سرویس را بر روی سایت خود نصب کرده اید و گوگل شروع به شمارش و آمار گیری از بازدید کنندگان سایت شما می کند. برای نمایش آمار بازدید سایت خود می توانید از محیط داشبورد آمارگیر گوگل که با انجام مراحل بالا در آن قرار گرفته اید از منوی My Site گزینه Report را بزنید تا با دنیای اطلاعات و آمار هایی که گوگل در مورد بازدید کنندگان سایت شما می دهد آشنا شوید که حتماً چگونگی استفاده از آن اطلاعات برای بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جستجوگر و افزایش بازدید کنندگان سایت خود را نیز در آموزش های بعدی در تورتک می توانید بخوانید.
      منبع : تورتک