رفتن به مطلب

ترفند کاربردی سرویس آمارگیر گوگل ( بخش دوم )


Akbar

پست های پیشنهاد شده

در بخش دوم ترفند استفاده از سرویس آمارگیر گوگل با چند ترفند جدید برای استفاده از این سرویس برای آنالیز آمار کاربران سایت و بهینه سازی یا همان سئو سایت خود در آینده در خدمت شما هستیم. اگر بخش قبلی این آموزش را مشاهده نکرده‌اید با رفتن به لینک ترفند کاربردی سرویس آمارگیر گوگل (بخش اول) پیشنهاد می‌کنیم با چگونگی بدست آوردن تعداد کاربران آنلاین، استفاده از Goal و چگونگی مقایسه آمار دو بازه زمانی مختلف آشنا شوید.

استفاده از قسمت Search Engine Optimization در آمارگیر گوگل

در نسخه جدید آمارگیر گوگل، شما می‌توانید به راحتی به ابزار وبسمتر وصل شوید و اطلاعات مربوط به Impression ها و Click ها و همین‌طور میانگین جایگاه سایت شما در کلمات کلیدی را در اختیار داشته باشید. با استفاده از اطلاعات نمایش داده شده توسط این قسمت می‌توانیم تصمیم بزرگی را در روند بهینه سازی و سئو سایت خود برای موتورهای جستجوگر برداریم به همین خاطر نیز نام این قسمت را Search Engine Optimization گذاشته‌اند.

برای استفاده از قسمت Search Engine Optimization در آمارگیر گوگل نیاز است که حساب ابزار وبمستر گوگل ( Google Webmaster Tools ) خود را به آمارگیر گوگل وصل کنید. برای این کار پس از ورود به حساب آمارگیر گوگل سایت خود از منوی نارنجی رنگ بالای تصویر بر روی گزینه Admin کلیک کنید. سپس در صفحه ظاهر شده به زبانه Property Settings رفته تا صفحه‌ای مانند تصویر زیر نمایش داده شود. در بخش Webmaster Tools Settings پروفایل سایت فعلی در ابزار وبمستر گوگل را با کلیک بر روی گزینه Edit فعال و انتخاب کنید و در آخر بر روی دکمه Apply کلیک کنید.

select-webmaster-tools-profile.jpg

حال پس از فعال کردن و اتصال ابزار وبمستر گوگل به آمارگیر گوگل خود می‌توانید از اطلاعات موجود در ابزار وبمستر در قسمت Search Engine Optimization آمارگیر گوگل برای سایت خود استفاده کنید. برای استفاده از این ابزار بر روی گزینه Standard Reporting در نوار نارنجی رنگ بالای صفحه کلیک کنید و سپس از منوی سمت چپ تصویر گزینه Traffic Sources و سپس Search Engine Optimization و در نهایت Queries را کلیک کنید. تصویری مانند تصویر زیر به شما نمایش داده می‌شود که ۱۰۰۰ کلمه کلیدی پر جستجوی مربوط به سایت شما در آن نمایش داده می‌شود.

search-engine-optimization-google-analytics.jpg

در این صفحه برای هر کلمه کلیدی که برای سایت شما توانسته باشد بازدید کننده ایجاد کند چهار مشخصه مختلف نمایش داده شده است که در زیر با آن‌ها آشنا می‌شویم.

  1. Impressions : به زبان ساده، impressions به معنای تعداد دفعاتی است که سایت شما در هنگام جستجوی کلمات کلیدی توسط کاربران مشاهده شده است. اشتباه نکنید. این به معنی تعداد ورودی از موتور های جستجو به سایت شما نیست. کاربران فقط سایت شما را در نتایج دیده‌اند ولی الزاماً روی آن کلیک نکرده‌اند. البته هر چه سایت شما رتبه بهتری داشته باشد تعداد impressions آن بیشتر و نتیجتاً بازدید بیشتری هم خواهد داشت.
  2. Clicks : این ستون نمایش دهنده تعداد ورودی‌هایی است که کلمه کلیدی مورد نظر توانسته است برای سایت شما به ارمغان بیاورد. مثلاً اگر جلوی کلمه کلیدی این مقدار ۵۰۰ نمایش داده شود یعنی به تعداد impressions برای آن کلمه کلیدی سایت شما در صفحه نتایج جستجو نمایش داده شده است و ۵۰۰ کاربر بر روی سایت شما در نتایج کلیک کرده‌اند و به سایت شما وارد شده‌اند.
  3. Average Position : این مقدار نشان دهنده میانگین رتبه سایت شما در رتبه بندی‌های نتایج جستجو برای آن کلمه کلیدی خاص است. برای مثال اگر در مقابل کلمه ایران مقدار Average Position عدد ۳ نوشته شده باشد یعنی در هنگام جستجوی عبارات مرتبط با ایران سایت شما به صورت میانگین سومین سایتی بوده است که در نتایج نمایش داده شده است.
  4. CTR : این مقدار در رتبه بندی گوگل برای صفحات سایت شما در آینده یکی از مهم‌ترین فاکتور است. CTR در حقیقت نسبت تعداد نمایش سایت شما برای کلمه‌ای خاص بر تعداد کلیک انجام شده توسط کاربران بر روی سایت شما است. این مقدار که به درصد نیز نمایش داده می‌شود به موتور جستجوگر گوگل نشان می‌دهد که کاربران چقدر سایت شما را برای کلمه کلیدی خاصی مناسب تشخیص داده‌اند و به گوگل کمک می‌کند موتور جستجوگر معنا گرا تری را داشته باشد. برای مثال اگر سایت شما برای کلمه کلیدی ایران ۱۰۰۰۰ بار نمایش داده شده باشد و ۱۰۰۰ کاربر بر روی سایت شما کلیک کرده باشند CTR سایت شما ۱۰ درصد است برای این کلمه کلیدی … در سئو و بهینه سازی سایت یکی از مقادیری که توسط افراد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد همین مقدار CTR است.

با کلیک بر روی نام هر یک از این ستون‌ها آمار نمایش داده شده بر اساس آن ( صعودی/نزولی ) نمایش داده می‌شوند. توجه داشته باشید مانند دیگر قسمت آمارگیر گوگل شما با انتخاب بازه زمانی مختلفی از بخش بالایی صفحه می‌توانید این اطلاعات را محدود به دوره زمانی خاصی مثل یک ماه گذشته کنید. با استفاده از بخش Search Engine Optimization و قسمت مختلف آن تقریباً می‌توان گفت شما برای بررسی وضعیت سایت خود در موتور جستجوگر گوگل نسبت به دیگر برنامه های آنالیز رتبه بی نیاز می‌شوید.

مشاهده رفتار کاربران در سایت با قسمت In-Page Analytics

اما دومین ترفندی که در این بخش از آموزش آمارگیر گوگل قصد معرفی آن را به شما داریم قسمت In-Page Analytics است. یکی از مهم‌ترین نکات در طراحی وب سایت این است که بدانید کدام قسمت از سایت شما بیشتر مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد. در بخش قبلی این آموزش با ابزار Real Time برای مشاهده رفتار کاربرانی که هم اکنون در سایت ما آنلاین هستند را آموختیم اما اگر قصد بررسی رفتار کلی کاربران در یک بازه زمانی خاص را دارید با استفاده از ابزار قدرتمند In-Page Analytics در سرویس آمارگیر گوگل می‌تواند بفهمید بازدید کنندگانتان به کدام منو و یا کدام قسمت از صفحات شما علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

همان‌طور که در شکل زیر می‌بینید می‌توانید تعداد صفحات بازدید شده، کاربران یکتا، میانگین زمانی که کاربران در صفحه مورد نظر سپری می‌کنند، میانگین زمان بارگذاری صفحه، درصد کاربرانی که فقط یک صفحه از سایت شما را بازدید کرده‌اند ( Bounce rate ) و نهایتاً در صد کاربرانی که از بعد از دیدن این صفحه از سایت خارج شده‌اند را مشاهده کنید.

in-page-analytics-google.jpg

اما In-Page Analytics امکانات دیگری هم دارد. در زیر منویی که توضیح آن در بالا داده شد شما پیش نمایشی از صفحه اول سایت خود را ببینید. اگر کمی دقت کنید می‌توانید در کنار هر کدام از object های صفحه درصد کلیک بر روی آنشی را ببینید. به طور مثال در شکل بالا فقط ۴.۸ درصد از کاربران بر روی دکمه آرشیو مقالات کلیک کرده‌اند. با اتکا به این آمار می‌توانید دکمه‌ها و اشیا موجود در صفحه را بر طبق نظر کاربران جابجا کنید و یا بفهمید کدام قسمت پر بازدید تر و از نظر کاربران جالب‌تر بوده است و بر روی آن منطقه بیشتر کار کنید.

با توجه به طولانی شدن این بخش از سری مقالات ترفند کاربردی سرویس آمارگیر گوگل الباقی ترفندها را به بخش‌های بعدی در سایت تورتک موکول می‌کنیم. امیدوارم دو قسمت معرفی شده در این بخش در امر آنالیز آمار سایت شما کمک کند.

منبع : تورتک

لینک به ارسال

اکبر جان کپی رایت داره مطلب .... البته من ننوشتمش ولی کسی که نوشته دوست داره لینک سایت خودش پایین اون نمایش داده بشه نه تورتک ... DMCA نداره وردپرس پارسی درخواست حذف بدیم ؟ :D

لینک به ارسال

ببخشید علی آقا آخه من از تورتک برداشتم فکر کردم که مدیر اون سایته دیگه! :huh:

ولی الان دیدم که پست مهمان انداخته!

ولی از این به بعد سعی میکنم همین طوری باشه که جناب عالی گفتید!

من هم دیدم که مطلب مفیدی هست و گفتم بزارم تو انجمن تا دیگر دوستان هم استفاده کنند!

لینک به ارسال

علی جان شما آدرس و اسم نویسنده رو بده تا من جایگزین کنم.

لینک به ارسال

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...